ВИТОКИ ХУДОЖНЬОГО ПРОЄКТУВАННЯ АРХІТЕКТУРНОГО ТА МІСЬКОГО СЕРЕДОВИЩА В КУЛЬТУРІ ФОРМУВАННЯ ШТУЧНОГО ОТОЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2025.71.140-149Ключові слова:
художнє проєктування, міське середовище, артоб’єкт, витоки формування артоб’єктів, мережа артоб’єктів, Уільям МоррісАнотація
Витоки художнього проєктування архітектурного та міського середовища, як і формування артоб’єктів, можна відстежити через зміну ставлення до форми виробів і об’єктів, що знаходяться в середовищі. Сьогодні у художньому проєктуванні форма артоб’єкту та її інтеграція в структуру оточення інтерактивно адаптується під потреби людини. Проте у промисловий період форма виробів піддавалася стандартизації, через що втрачалася унікальність середовища. Це підтверджує аналіз теоретичного та практичного досвіду кінця XIX століття, згідно з яким пріоритетною є тенденція створення виробів предметного дизайну, ізольованих від просторового середовища. Рух «Мистецтво та ремесла», стиль «Студія», а також компанія «Морріс, Маршал, Фолкнер та компанія», засновані Вільямом Моррісом, відстоювали повернення до майстерності та цілісного підходу в організації предметно-просторового середовища. Це сприяло розвитку гармонійного простору, де форма, емоційність та естетика були взаємопов’язані, наголошуючи на важливості інтеграції форми виробу в загальний архітектурний контекст.
Посилання
Список лытератури:
Costa V., Portugal D., Hagge W. Visões do passado e do futuro em William Morris: contribuições para uma história especulativa do design. Estudos em Design. 2024. No. 32. P. 84–95. URL: https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/2033 (date of access: 22.01.2025).
Parry L. William Morris Textiles. London : V&A, 2013. 320 p.
Jan M. Jane and May Morris. A Biographical Story, 1839–1938. London : Pandora Press, 1986. 328 p.
Лагутенко О., Рижова О. Мей Морріс та розвиток ідей руху «Мистецтва та ремесла». Українська академія мистецтвa. 2022. № 32. С. 117–124. URL: https://www.academia.edu/106544990/May_Morris_and_the_Development_of_the_Ideas_of_the_Arts_and_Crafts_Movement
Hao J. Analysis on the Design Style of William Morris Pattern. 4th International Symposium on Education, Culture and Social Sciences, Hong Kong, 20 August 2022. 2022. URL: https://bcpublication.org/index.php/SSH/article/view/1595 (date of access: 22.01.2025).
Hale P. J. Labor and the Human Relationship with Nature: The Naturalization of Politics in the Work of Thomas Henry Huxley, Herbert George Wells, and William Morris. Journal of the History of Biology. 2003. Vol. 36, no. 2. P. 249–284. URL: https://doi.org/10.1023/a:1024486021318 (date of access: 22.01.2025).
Macdonald G. Eco-socialism in the early poetry and prose of William Morris : extended abstract of Thesis submitted to the University of Dundee in fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. Dundee, 2015. 317 p. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/42577326.pdf (date of access: 24.01.2025).
Velten H. R. Introduction: Fantasy between Text and Image. Neomedieval Patterns of Visualization. Fantasy Aesthetics. Bielefeld, 2024. P. 9–22. URL: https://chooser.crossref.org/?doi=10.14361/9783839470589-002 (date of access: 24.01.2025).
Santos J., Belfort P. Utopia como Revolta Romântica: William Morris como utopista da fuga à Modernidade Industrial. Revista Avesso. 2024. No. 4(1). P. 63–86. URL: https://revistas.pucsp.br/index.php/avesso/article/view/53083 (date of access: 24.01.2025).
Fouto R. A comunidade do não-lugar: William Morris e utopias passadas e futuras. Revista Memorare. 2021. No. 8(1). P. 178. URL: https://www.researchgate.net/publication/353422913_A_comunidade_do_nao-lugar_William_Morris_e_utopias_passadas_e_futuras/references (date of access: 24.01.2025).
MacDonald B. Morris After Marcuse: Art, Beauty, and the Aestheticist Tradition in Ecosocialism. The William Morris Society in the United States. 2011. Vol. 3, no. 19. P. 39–49. URL: https://morrissociety.org/document-category/publications/jwms/jwms-vol-19-no-3-winter-2011/page/3/ (date of access: 24.01.2025).
Основи дизайну архітектурного середовища / Тімохін та ін. Київ : КНУБА, 2010. 400 с.
Лещенко Н. А. Методологічні основи реставраційно-реконструктивних
трансформацій історичних центрів малих міст: дис. … д. арх. Київ, 2020. 447 с.
Ямборко О. Я. Історія Руху мистецтва і ремесел: соціокультурний контекст. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Культурологія. 2017. № 25. С. 34-38.
Олійник О.П., Климчук А.С. Творчий рух «Мистецтва і Ремесела» та його вклад в розвиток дизайну. Теорія та практика дизайну. 2020. № 21. С. 66-72.
Праслова В. О. Історія становлення та сучасні тенденції, теоретичні та методологічні основи художнього проєктування. Художнє проєктування архітектурного та міського середовища: навч. посіб. у 2 ч. Ч. 1. Київ, 2024. С. 220.
Праслова В. О. Медіа-арт як напрям розвитку художнього проектування архітектурного середовища. Сучасні проблеми Архітектури та Містобудування. 2022. № 62. С. 304–313. URL: http://archinform.knuba.edu.ua/article/view/255401 https://doi.org/10.32347/2077-3455.2022.62.304-313
Праслова В.О. Світло як художній засіб проєктування архітектурного та міського середовища. Сучасні проблеми Архітектури та Містобудування. 2023. № 66. С. 58–69. URL: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.66.58-69
Праслова В. О. Паблікарт як художній шлях розвитку архітектурного та міського середовища. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2023. № 67. С. 72–80. URL: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.67.72-80
Збаражська А. «Мистецтво та Ремесло» Вільяма Морріса - Пломінь. Пломінь. URL: https://plomin.club/arts-and-crafts/ (дата звернення: 24.01.2025).
Morris W. News from Nowhere and Other Writings. London : Penguin Classics, 1993. 480 p.
Лозинская Р. Дизайн жизни Уильяма Морриса: искусства, ремесла и увлечения. Artchive. URL: https://artchive.ru/publications/3722~Dizajn_zhizni_Uil'jama_Morrisa_iskusstva_remesla_i_uvlechenija (дата звернення: 22.01.2025)
William Morris (Artist): Facts, Artworks, Biography, Gallery, Abstract Art | Arthive.com. Arthive. URL: https://arthive.com/williammorris (date of access: 22.01.2025).
References
Costa, V., Portugal, D., & Hagge, W. (2024). Visões do passado e do futuro em William Morris: contribuições para uma história especulativa do design. [Visions of the Past and the Future in William Morris: Contributions to a Speculative History of Design]. Estudos em Design, (32), 84–95. https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/2033 (in Portuguese)
Parry, L. (2013). William Morris Textiles. London, 320. (in English)
Jan, M. (1986). Jane and May Morris: A Biographical Story, 1839–1938. London, 328. (in English)
Lahutenko, O., Ryzhova, O. (2022). Mei Morris ta rozvytok idei rukhu «Mystetstva ta remesla». [May Morris and the development of the ideas of the Arts and Crafts movement]. Ukrainska akademiia mystetstva, (32), 117–124. https://www.academia.edu/106544990/May_Morris_and_the_Development_of_the_Ideas_of_the_Arts_and_Crafts_Movement (in Ukrainian)
Hao, J. (2022). Analysis on the Design Style of William Morris Pattern. 4th International Symposium on Education, Culture and Social Sciences. Hong Kong https://bcpublication.org/index.php/SSH/article/view/1595 (in English)
Hale, P. J. (2003). Labor and the Human Relationship with Nature: The Naturalization of Politics in the Work of Thomas Henry Huxley, Herbert George Wells, and William Morris. Journal of the History of Biology. (36, (2)), 249–284. https://doi.org/10.1023/a:1024486021318 (in English)
Macdonald, G. (2015). Eco-socialism in the early poetry and prose of William Morris: D. Ph. thesis. Dundee, 317. https://core.ac.uk/download/pdf/42577326.pdf (in English)
Velten, H. R. (2024). Introduction: Fantasy between Text and Image. Neomedieval Patterns of Visualization. Fantasy Aesthetics. Bielefeld, P. 9–22. https://chooser.crossref.org/?doi=10.14361/9783839470589-002 (in English)
Santos, J., Belfort, P. (2024). Utopia como Revolta Romantica: William Morris como utopista da fuga a Modernidade Industrial. [Utopia as Romantic Revolt: William Morris as a Utopian Escape from Industrial Modernity]. Revista Avesso. (4(1)), 63–86. https://revistas.pucsp.br/index.php/avesso/article/view/53083 (in Brazilian)
Fouto, R. (2021). A comunidade do não-lugar: William Morris e utopias passadas e futuras. [The Community of Non-Place: William Morris and Utopias Past and Future]. Revista Memorare. No. 8(1). P. 178. https://www.researchgate.net/publication/353422913_A_comunidade_do_nao-lugar_William_Morris_e_utopias_passadas_e_futuras/references (in Portuguese)
MacDonald B. Morris After Marcuse: Art, Beauty, and the Aestheticist Tradition in Ecosocialism. The William Morris Society in the United States. 2011. Vol. 3, no. 19. P. 39–49. https://morrissociety.org/document-category/publications/jwms/jwms-vol-19-no-3-winter-2011/page/3/ (in English)
Timokhin, V., Shebek, N., & Malik, T. (2010). Osnovy dyzainu arkhitekturnoho seredovyshcha. [Fundamentals of Architectural Environment Design]. Kyiv, 400. (in Ukrainian)
Leshchenko N. A. (2020). Methodological foundations of the restoration-reconstructive transformations of the historical centers of small towns. [Metodolohichni osnovy restavratsiyno-rekonstruktyvnykh transformatsiy istorychnykh tsentriv malykh mist]: dys. … d. arkh. Kyyiv, 447. (in Ukrainian)
Yamborko, O. Ya. (2017). Istoriia Rukhu mystetstva i remesel: sotsiokulturnyi kontekst. [History of the Arts and Crafts Movement: Sociocultural Context]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Kulturolohiia, (25), 34-38. (in Ukrainian)
Oliinyk, O.P., Klymchuk, A.S. (2020). Tvorchyi rukh «Mystetstva i Remesela» ta yoho vklad v rozvytok dyzainu. [The Arts and Crafts creative movement and its contribution to the development of design]. Teoriia ta praktyka dyzainu, (21), 66-72. (in Ukrainian)
Praslova, V. (2024). Istoriia stanovlennia ta suchasni tendentsii, teoretychni ta metodolohichni osnovy khudozhnoho proiektuvannia. U Khudozhnie proiektuvannia arkhitekturnoho ta miskoho seredovyshcha. [History of formation and current trends, theoretical and methodological foundations of artistic design. In Artistic design of architectural and urban environment]. Kyiv, 200. (in Ukrainian)
Praslova, V. O. (2022). Media-art yak napriam rozvytku khudozhnoho proektuvannia arkhitekturnoho seredovyshcha. [Media art as a direction of development of artistic design of the architectural environment]. Suchasni problemy Arkhitektury ta Mistobuduvannia, (62), 304–313. https://doi.org/10.32347/2077-3455.2022.62.304-313 (in Ukrainian)
Praslova, V. O. (2023). Svitlo yak khudozhnii zasib proiektuvannia arkhitekturnoho ta miskoho seredovyshcha. [Light as an artistic means of designing architectural and urban environments]. Suchasni problemy Arkhitektury ta Mistobuduvannia, (66), 58–69. https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.66.58-69 (in Ukrainian)
Praslova, V.O. (2023). Pablikart yak khudozhnii shliakh rozvytku arkhitekturnoho ta miskoho seredovyshcha. [Publicart as an artistic way of developing the architectural and urban environment]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, (67), 72–80. https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.67.72-80 (in Ukrainian)
Zbarazhska. (2019). «Mystetstvo ta Remeslo» Viliama Morrisa - Plomin. [«Art and Craft» by William Morris – Flame]. Plomin. https://plomin.club/arts-and-crafts/ (in Ukrainian)
Morris, W. News from Nowhere and Other Writings. London, 480 (in English)
Lozynskaia, R. (2018). Dyzain zhyzny Uyliama Morrysa: yskusstva, remesla y uvlechenyia. [William Morris's Design Life: Arts, Crafts and Passions]. Arthive. https://artchive.ru/publications/3722~Dizajn_zhizni_Uil'jama_Morrisa_iskusstva_remesla_i_uvlechenija (in Russian)
William Morris (Artist): Facts, Artworks, Biography, Gallery, Abstract Art. Arthive. https://arthive.com/williammorris (in English)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Праслова Валентина Олександрівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).