ПРИНЦИПИ ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ ДОЦІЛЬНОСТІ ФОРМУВАННЯ ВОКЗАЛЬНИХ КОМПЛЕКСІВ У СКЛАДІ ТРАНСПОРТНО-ПЕРЕСАДОЧНИХ ВУЗЛІВ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.70.295-306Ключові слова:
транспортно-пересадочний вузол, вокзальні комплекси, об’єкти обслуговування, транспортні і пішохідні зв’язки, універсальні простори, трансформаціяАнотація
У статті визначено особливості формування вокзальних комплексів у складі транспортно-пересадочних вузлів в залежності від містобудівних умов. Аналіз раціональності функціональної організації проведено на прикладі Вокзального комплексу станції «Київ-Пасажирський» у Києві, Україна. Принцип функціональної доцільності розроблено на основі прийомів багаторівневої організації транспортних та пішохідних шляхів і відповідних об’єктів обслуговування. Основними напрямками його реалізації являються багаторівневе середовище та гнучка архітектурно-планувальна організація.
Посилання
Список джерел
Батырев В. М. Вокзалы. – М.: Стройиздат, 1988. – 216 с.
Плешкановська А.М. Функціонально-планувальна оптимізація використання міських територій. – К.: Вид., 2005. – 190 с.
Шилова Т.О., Омельяненко М.В. Планування міст і транспорт / Навчальний посібник. – К.: КНУБА, 2013. – 192
Щурова В.А. Архітектурно-планувальна організація міської забудови у зоні впливу транспортно-пересадочних вузлів: Дис. ... канд. арх.: 18.00.04 / КНУБА. – К., 2005. – 174 с.
Б. Грау. Проектирование железно-дорожных станций. – Сокращенный перевод с немецкого В. И. Шейко, под редакцией канд. техн. наук В. Я. Болотного. // Москва «Транспорт» 1978. – С. – 465.
Фоменко Г.Р. Інформаційна база даних транспортної системи міст України. Проблеми розвитку міського середовища. К.: НАУ, 2012. Вип. 7. С. 276 – 284.
Древаль І.В. Архітектурно-містобудівні аспекти взаємодії залізничного транспорту з міським. Коммунальное хозяйство городов. К.: Техніка, 2010. Вип. 95. С. 403 – 409.
Древаль И. В. Структурные принципы композиционного моделирования объединенных вокзальних комплексов. Автореф. дис. канд. архитектуры: 18.00.01// Харьковский гос. Технический ун-т строительства и архитектуры. – Х., 2002. – 184 с. – Библиогр.: с. 159-169.
Древаль И. В. Эволюция вокзальных комплексов как структурно- функциональных елементов. Проблеми архітектури і містобудування. К.: КНУБА, 2008. Вип. 6(74). С. 38 – 43.
Мустафа Махмуд Абдулганi Мустафа Аспекти формування високоурбанізованих багатофункціональних транспортно-пересадочних вузлів. Містобудування: проблеми і перспективи розвитку: тези доповідей шостої науково-практичної конференції (Київ, 23 квітня 2024 р.). – Київ: КНУБА, 2024. С. 21. https://www.knuba.edu.ua/wp-content/uploads/2024/04/2024_zbirnyk-konferencziyi.pdf
Тімохін В.О., Гарбар М.В., Щурова В.А. Концептуальність і раціональність в організації підземних просторів транспортно-пересадочних вузлів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. К.: КНУБА, 2023. Вип. 67. С. 382 – 393 https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.67.382-393
Залізничний вокзал у Києві. 1927 – 1933. / Арх. О. М. Вербцький. – в кн.: Нариси історії архітектури Укр. РСР; Радянський період. К., 1962. – 96 c.
Шкодовський Ю.М., Каменський В.І. Урбаністика: Підручник. – Х.: ХНУБА, 2011. – 180 с.
Височин І.А. Проксемічні проблеми двох укладів життя: монографія. – Суми: видавничо-виробниче підприємство «Мрія-1» ТОВ, 2013. – 292 с.
Гарбар М. В., Тімохін В.О., Щурова В.А. Особливості використання підземних просторів для велосипедних стоянок у складі транспортно-пересадочних вузлів. Архітектурний вісник КНУБА. К.: КНУБА, 2023. Вип. 28. С. 118 - 127. https://doi.org/10.32347/2519-8661.2023.28.118-127
Мустафа Махмуд Абдулганi Мустафа Архітектурна виразність об’єктів обслуговування, розташованих на транспортно-пересадочних вузлах Просторовий розвиток. К.: КНУБА, 2023. Вип. 5. С. 68 – 79. https://doi.org/10.32347/2786-7269.2023.5.68-79
Гарбар М. В. Велосипедні стоянки на транспортних вузлах. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. К.: КНУБА, 2012. Вип. 31. С. 457 – 462.
Тімохін В.О., Щурова В.А., Гарбар М.В. Якісні показники відкритих громадських просторів транспортно-пересадочних вузлів. Містобудування та територіальне планування. К.: КНУБА, 2024. Вип. 86. С. 208 – 220. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2024.86.208-220
Абдулганi Мустафа М. М. Особливості формування громадсько-транспортного центру на базі транспортно-пересадочного вузла. Містобудування та територіальне планування. К.: КНУБА, 2024. Вип. 86, С. 130 – 140. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2024.86.130-140
References
Batyrev, V. M. (1988) Vokzaly. [Railway stations]. M.: Stroyyzdat, 216 p. (in Russian)
Pleshkanovsʹka, A.M. (2005) Funktsionalʹno-planuvalʹna optymizatsiya vykorystannya misʹkykh terytoriy.[Functional planning optimization of the use of urban areas]. K.: Vyd. 190 p. (in Ukrainian)
Shylova, T.O., Omelʹyanenko M.V. (2013) Planuvannya mist i transport [Urban planning and transport] / Navchalʹnyy posibnyk. K.: KNUBA, 192 p. (in Ukrainian)
Shchurova, V.A. (2005) Arkhitekturno-planuvalʹna orhanizatsiya misʹkoyi zabudovy u zoni vplyvu transportno-peresadochnykh vuzliv [Architectural and planning organization of urban development in the zone of influence of transport interchanges]: Dys. ... kand. arkh.: 18.00.04 / KNUBA. K. 174 p. (in Ukrainian)
Hrau, B. (1978) Proektyrovanye zhelezno-dorozhnykh stantsyy. [Design of railway stations]. – Sokrashchennyy perevod s nemetskoho V. Y. Sheyko, pod redaktsyey kand. tekhn. nauk V. YA. Bolotnoho. // Moskva «Transport». P. 465. (in Russian)
Fomenko, H.R. (2012). Informatsiyna baza danykh transportnoyi systemy mist Ukrayiny. [Information database of the transport system of cities of Ukraine]. Problemy rozvytku misʹkoho seredovyshcha. Vol. (7), P-p. 276 – 284. (in Ukrainian)
Drevalʹ, I.V. (2010). Arkhitekturno-mistobudivni aspekty vzayemodiyi zaliznychnoho transportu z misʹkym. [Architectural and town-planning aspects of the interaction of railway transport with urban transport]. Kommunalʹnoe khozyaystvo horodov. Vol. (95), P-p. 403 – 409. (in Ukrainian)
Drevalʹ, Y. V. Strukturnye pryntsypy kompozytsyonnoho modelyrovanyya obʺedynennykh vokzalʹnykh kompleksov. [Structural principles of composite modeling of combined station complexes]. Avtoref. dys. kand. arkhytektury: 18.00.01// Kharʹkovskyy hos. Tekhnycheskyy un-t stroytelʹstva y arkhytektury. – KH., 2002. – 184 s. – Byblyohr.: p. 159-169. (in Russian)
Drevalʹ, Y. V. (2008). Évolyutsyya vokzalʹnykh kompleksov kak strukturno- funktsyonalʹnykh elementov. [Evolution of station complexes as structural and functional elements]. Problemy arkhitektury i mistobuduvannya. Vol. 6(74), P-p. 38 – 43. (in Russian)
Mustafa, Makhmud, Abdulhani, Mustafa (2024) Aspekty Formuvannya vysokourbanizovanykh bahatofunktsionalʹnykh transportno-peresadochnykh vuzliv [Aspects of the formation of highly urbanized multifunctional transport interchanges]. Mistobuduvannya: problemy i perspektyvy rozvytku: tezy dopovidey shostoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (Kyyiv, 23 kvitnya 2024 r.). Kyyiv: KNUBA. P. 21. https://www.knuba.edu.ua/wp-content/uploads/2024/04/2024_zbirnyk-konferencziyi.pdf (in Ukrainian)
Timokhin, V.O., Harbar, M.V., Shchurova, V.A. (2023). Kontseptualʹnistʹ i ratsionalʹnistʹ v orhanizatsiyi pidzemnykh prostoriv transportno-peresadochnykh vuzliv. [Conceptuality and rationality in the organization of underground spaces of transport interchanges]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannya: Nauk.-tekhn. zbirnyk. Vyp. (67), P-p. 382 – 393 https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.67.382-393 (in Ukrainian)
Zaliznychnyy vokzal u Kyyevi. 1927 – 1933. [Railway station in Kyiv. 1927 1927 – 1933] / Arkh. O. M. Verbtsʹkyy. – v kn.: Narysy istoriyi arkhitektury Ukr.RSR; Radyansʹkyy period. K., 1962. – 96 p. (in Ukrainian)
Shkodovsʹkyy, YU.M., Kamensʹkyy V.I. (2011) Urbanistyka [Urbanism]: Pidruchnyk. KH.: KHNUBA. – 180 p. (in Ukrainian)
Vysochyn, I.A. (2013) Proksemichni problemy dvokh ukladiv zhyttya. [Proxemic problems of two lifestyles]: monohrafiya. – Sumy: vydavnycho-vyrobnyche pidpryyemstvo «Mriya-1» TOV. – 292 s. (in Ukrainian)
Harbar, M. V., Timokhin, V.O., Shchurova, V.A. (2023). Osoblyvosti vykorystannya pidzemnykh prostoriv dlya velosypednykh stoyanok u skladi transportno-peresadochnykh vuzliv. [Peculiarities of the use of underground spaces for bicycle parking as part of transport and interchange nodes]. Arkhitekturnyy visnyk KNUBA. Vol. (28), – 180 P-p. 118 - 127. https://doi.org/10.32347/2519-8661.2023.28.118-127 (in Ukrainian)
Mustafa, Makhmud, Abdulhani, Mustafa (2023). Arkhitekturna vyraznistʹ obʺyektiv obsluhovuvannya, roztashovanykh na transportno-peresadochnykh vuzlakh. [Architectural expressiveness of service facilities located at transport interchanges Spatial development]. Prostorovyy rozvytok. Vol. (5). P-p. 68 – 79. https://doi.org/10.32347/2786-7269.2023.5.68-79 (in Ukrainian)
Harbar, M. V. (2012). Velosypedni stoyanky na transportnykh vuzlakh. [Bicycle parking at transport hubs]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannya. Vol. (31). P-p. 457 – 462. (in Ukrainian)
Timokhin, V.O., Shchurova, V.A., Harbar, M.V. (2024). Yakisni pokaznyky vidkrytykh hromadsʹkykh prostoriv transportno-peresadochnykh vuzliv. [Qualitative indicators of open public spaces of transport interchanges]. Mistobuduvannya ta terytorialʹne planuvannya. Vol. (86). P-p. 208 – 220. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2024.86.208-220 (in Ukrainian)
Abdulhani, Mustafa, M., M. (2024). Osoblyvosti formuvannya hromadsʹko-transportnoho tsentru na bazi transportno-peresadochnoho vuzla. [Peculiarities of the formation of a public transport center on the basis of a transport interchange]. Mistobuduvannya ta terytorialʹne planuvannya. Vol. (86), P-p. 130 – 140. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2024.86.130-140 (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Мустафа Махмуд Абдулгані Мустафа
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).