СУЧАСНІ НАПРЯМКИ ПРОЄКТУВАННЯ ТЕАТРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.70.247-258Ключові слова:
оперний театр, архітектурно-планувальна організація, архітектурний параметризм, прийоми просторової трансформації, сцена, глядацька зала, функціональна гнучкість приміщень, динаміка формАнотація
У статті розглядається новий напрямок у проєктуванні цивільних будівель – параметричний метод на прикладі будівлі Опери у м. Гуанчжоу, яка є найбільшим об’єктом культури у Китаї (архітектор Заха Хадід). В цьому об’єкті усі архітектурні елементи параметрично гнучкі. Слід відмітити, що це стосується фундаментальних онтологічних змін основних стержньових елементів архітектури будівлі Опери.
Так, замість класичних і сучасних форм геометричних фігур таких, як прямі лінії, прямокутники, куби, циліндри, піраміди, полусфери, застосовуються нові живі – динамічні, адаптивні, змінні, форми параметризму, як фундаментальні геометричні блоки динамічних систем.
Співавтором проєкту Опери Гуанчжоу виступив П. Шумахер, ідейний лідер параметризму, архітектор, філософ і програмний системщик в галузі дігітальної архітектури. З його приходом у архітектурне бюро Захі Хадід художня стилістика під його впливом помітно змінилася.
Опера у Гуанчжоу нагадує ніби обточені водою округлі галькові камені, де два об’єми виростають із топографічно оформленого цоколю. Глядацька зала на 1800 місць ззовні не проглядається – вона прихована у темно-сірий гранітній оболонці, багатофункціональна зала на 400 місць, захована у меншому об’ємі (камінчику) і облицьована світло-сірими гранітними панелями.
Пандуси і сходи ніби ведуть до кришталевої крони міста, а сталева ґранчаста структура відбивається у басейні. У залежності від положення спостерігача, об’єм будівлі Опери можливо представити, як кабіну літака, що прямує до міста, або запрошує відвідувача увійти у середину. Всю будівлю хочеться обійти, пізнати та відкрити для себе.
Будівля Опери у Гуанчжоу одна з найамбітніших архітектурних об’єктів в Китаї, а залу для глядачів можливо вважати унікальною.
Посилання
Список джерел
Закон України «Про театри і театральну справу. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2005, №26, ст. 350 (Із змінами внесеними згідно із Законами) № 342 – IV ВВР, 2006, №5461-VI ВВР, 2014, №406-VII ВВР 2014, №911-VIII 2016, №955-VIII ВВР, 2016. №2581-VIII ВВР, 2018, №440-IX ВВР, 2020, №1724- IX ВВР,2020, №2811, 2021, №2811, 2022).
ДБН В.2.2-16:2019. Культурно-видовищні та дозвіллєві заклади. Київ: Мінрегіон України. 2019. С. 25-32, 65.
ДБН 2.2-9:2018. Громадські будинки та споруди. Основні положення. Київ: Мінрегіон України. 2019. 43с.
ДБН В. 2.2-40:2018. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення. Київ: Мінрегіон України, 2018. С.29-59.
Кальтенбах Франк. Критичний погляд: привид опери? Opera House Захі Хадід у Гуанчжоу. DETAIL. Київ, 2019. С. 24-26.
Куцевич Вадим. Соціологічні аспекти вільного часу як передумови формування типології закладів дозвілля. Українська академія мистецтва. Дослідницькі та науково-методичні праці. Київ: НАОМА. 2014.Вип. 23. С.95.
Куцевич В. (2023). КОНКУРСНЕ ПРОЄКТУВАННЯ ЯК ЛАБОРАТОРІЯ АРХІТЕКТУРНИХ ІДЕЙ І ОБРАЗІВ. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва», (33), 25-31. https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-33-3.
Абызов В.А., Куцевич В.В. Архитектура общественных зданий с гибкой планировкой. Киев: Будівельник. 1990. С. 34-38, 57-60.
Куцевич В.В. Прийоми гнучкого планування громадських будівель і споруд. Українська академія мистецтва. Дослідницькі та науково-методичні праці. Київ: НАОМА. 2009. Вип. 16. С. 108-109.
Куцевич В.В. Новітня архітектура Парижа. Київ: Архітектура України. 1991. №6. С. 52-53.
Куцевич В.В. Прийоми просторової трансформації сучасних театрів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Наук. – техн. зб. Київ: КНУБА, 2023. Вип. 67. С. 241-251. https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.67.241-251.
Савченко М.Р. Функция и форма зрительных залов. Автореф. дис. д. арх. 18.00.02. / 1988. С. 21-22. Проскуряков В. Архітектура українського театру. Простір і дія.
Монографія. Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка». 2004. С. 407-460.
Шумахер Патрик. Англ. Schumacher Patrik «Zana Hadid Architects». – Bruno. 2016. ISBN – 13: 978–1–86470–699. ISBN –1– 864470 – 699 – 6.
Hammond Michal. Performing: Opera Houses. Theatres and Concert Halls for the Twenty-first Century. Merrel Pablishing. 2006. 240 p.
References
The Law of Ukraine “On Theaters and Theatrical Business. Bulletin of the Verkhovna Rada (VVR), 2005, No.26, Article 350 (Amended in accordance with the Laws) [Zakon Ukrainy “Pro teatry і teatralnu spravu. Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 2005, № 26, st.350 (Iz zminamy vnesenymy zgidno iz Zakonamy)] № 342-IV VVR, 2006, № 5461-VIVVR, 2014, № 406-VII VVR 2014, №911-VIII, 2016, №955-VIII VVR,2016. №2581-VSh VVR,2018, №440-IKh VVR,2020, №1724-IKh VVR,2020, № 2811, 2021, № 2811, 2022). (in Ukrainian).
DBN V.2.2-16:2019. Cultural and entertainment facilities. Kyiv: Ministry of the Region of Ukraine. [DBN V .2.2-16:2019. Cultural and entertainment facilities. Kyiv: Ministry of the Region of Ukraine.] 2019. P. 25-32, 65. (in Ukrainian)
DBN V.2.2-9:2018. Ghromadsjki budynky ta sporudy. Osnovni polozhennja. Kyjiv: Minreghion Ukrajiny. 2019. [DBN V.2.2-9:2018. Gromadsky budinki and sporudi. Basic provisions. Kiev: Ministry of Regional Development of Ukraine.] 2019. 43p. (in Ukrainian)
DBN V.2.2-40:2018. Inkljuzyvnistj budivelj i sporud. Osnovni polozhennja. Kyjiv: Minreghion Ukrajiny, [DBN V.2.2-40:2018. Inclusiveness of life and controversy. Basic provisions. Kiev: Ministry of Regional Development of Ukraine]. 2018. P. 29-59. (in Ukrainian)
Kaljtenbakh Frank. (2019). Krytychnyj poghljad: pryvyd opery? Opera House Zakhi Khadid u Ghuanchzhou. [A critical look: a ghost of an opera? Opera House Zaha Hadid in Guangzhou]. DETAIL. Kyiv, P. 24-26. (in Ukrainian)
Kutsevych, Vadym (2014). Sotsiolohichni aspekty vilnoho chasu yak peredumovy formuvannia typolohii zakladiv dozvilli [Sociological aspects of free time as prerequisites for the formation of a typology of leisure facilities]. Ukrainska akademiia mystetstva. Doslidnytski ta naukovo-metodychni pratsi. Kyiv: NAOMA (23), 95. (in Ukrainian).
Kutsevych, V.V. (2023). Konkursne proiektuvannia yak laboratoriia arkhitekturnykh idei і obraziv. [Competitive design as a laboratory of architectural ideas and images. Ukrainian Academy of Arts; collection of science works]. Zbirnik naukovych prаts «Ukrainska akademiia mystetstva (33), 25-31. (in Ukrainian).
Abyzov, V.A., Kutsevych, V.V. (1990). Arkhytektura obshchestvennykh zdanyi s hybkoi planyrovkoi [Architecture of public buildings with a flexible layout]. Kyev: Budivelnyk, 37-38. (in Russian).
Kutsevych, Vadum. (2009) Pryiomy hnuchkoho planuvannia hromadskykh budivel I sporud [Methods of flexible planning of public buildings and structures. Ukrainian Academy of Arts. Research and scientific-methodological works]. Ukrainska akademiia mystetstva. Doslidnytski ta naukovo-metodychni pratsi. Kyiv: NAOMA (16), 108-109. (in Ukrainian).
Kutsevych, V.V. (1991). Novitnia arhitektura Paryzha [The newest architecture of Paris. Kyiv: Architecture of Ukraine]. Kyiv: Arkhitektura Ukrainy (6), 52-53. (in Ukrainian).
Kutsevych V. V. (2023) Pryjomy prostorovoji transformaciji suchasnykh teatriv. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannja. [Accept the spacious transformation of current theaters. Current problems of architecture and location]. Naukovo-tehnichnyj zb. Kyiv: KNUBA. Vyp. 67. P. 241-251. https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.67.241-251 (in Ukrainian).
Savchenko, M.R. (1998). Funktsyia y forma zrytelnykh zalov [Function and form of auditoriums]. Avtoref. dys. arkh. 18: 00.02. 21-22. (in Russian).
Proskuriakov, V. (2004). Arkhitektura ukrainskoho teatru. Prostir I diia. Monohrafiia [Architecture of the Ukrainian theater. Space and action. Monograph]. Lviv: Vyd-vo NU Lvivska politekhnika, 407-460. (in Ukrainian).
Shumakher Patryk. Schumacher Patrik «Zana Hadid Architects». [Schumacher Patrick. English: Schumacher Patrick «Zaha Hadid Architects»] – Bruno. 2016. ISBN – 13: 978–1–86470–699. ISBN –1– 864470 – 699 – 6. (in English)
Hammond, Michal (2006). Performing: Opera Houses, Theatres and Concert Halls for the Twenty-first Century. Merrel Pablishing, 240 p. (in English)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Куцевич Вадим Володимирович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).