ВПЛИВ АРХІТЕКТУРНОГО СЕРЕДОВИЩА НА РОЗВИТОК ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Віктор Осичанський Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0009-0009-1645-6946

DOI:

https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.70.91-101

Ключові слова:

архітектурне середовище, універсальний дизайн, інклюзивне середовище

Анотація

У публікації розглядається вплив архітектурного середовища на розвиток дітей з особливими потребами. Проаналізовано, як правильно спроєктовані простори можуть сприяти фізичному, емоційному, соціальному та когнітивному розвитку таких дітей. Особлива увага приділяється універсальному дизайну, який забезпечує доступність, безпеку та комфорт для всіх користувачів. У публікації також обговорюються конкретні приклади архітектурних рішень, що сприяють інтеграції дітей з особливими потребами в суспільство, знижують рівень стресу та підвищують їхню мотивацію до навчання та соціальної взаємодії. Дослідження підтверджує важливість врахування архітектурних аспектів при створенні інклюзивного середовища, яке сприяє гармонійному розвитку дітей з особливими потребами.

Біографія автора

Віктор Осичанський, Київський національний університет будівництва і архітектури

Аспірант кафедри архітектурного проєктування цивільних будівель і спорудКиївський національний університет будівництва і архітектури

Посилання

Список джерел

ДБН В.2.2-4:2018 Заклади дошкільної освіти. Будинки і споруди. – К.: ДБН В.2.2-4:2018 Заклади дошкільної освіти. Будинки і споруди. [Чинний від 2018-04-25]. Вид. офіц. Київ: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, 2018. 40 с. URL:https://e-construction.gov.ua/laws_detail/3199641891914122817?doc_type=2 (дата звернення 06.09.2024)

ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення. [Чинний від 2021-12-30]. Київ: Міністерство розвитку громад та територій України, 2018. 64 с. URL: https://e construction.gov.ua/laws_detail/2845903765012219876?doc_type=2 (дата звернення 06.09.2024)

Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні: Закон України від 19.12.2017 р № 2249-VIII. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/875-12 (дата звернення 06.09.2024)

Конвенція ООН про права інвалідів: Резолюція Генеральної асамблеї ООН № 61/106, прийнята на шістдесят першій сесії ГА ООН 2006 року (Конвенцію ратифіковано Законом України № 1767-VI від 16.12.2009). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (дата звернення 06.09.2024)

Доступність до об’єктів житлового та громадського призначення для людей з інвалідністю. Видання V: метод. посіб. Київ: ВГСПО «Національна Асамблея інвалідів України». 2011. URL: http://www.naiu.org.ua (дата звернення 06.09.2024)

Осичанський В. В. Перспективи розвитку в Україні системи архітектурно-планувальної організації спеціальних закладів дошкільної освіти. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених «БУД-МАЙСТЕР-КЛАС-2023». С. 47-48. URL: https://drive.google.com/file/d/18Hg2JA7eP4qkqhJbW4szjTBIwela-9bW/view (дата звернення 06.09.2024)

Паламар, С., Науменко, М. (2022). Універсальний дизайн закладів освіти україни: доступність інформаційного простору. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (38 (2), 69–76. DOI: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3811 (дата звернення 06.09.2024)

Шебек Н.М. Дизайн архітектурного середовища: виклики сьогодення. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Львів: НУ "ЛП", 2018. № 895. С. 105-110. URL: https://science.lpnu.ua/uk/sa/vsi-vypusky/vypusk-895-2018/dyzayn-arhitekturnogo-seredovyshcha-vyklyky-sogodennya (дата звернення 06.09.2024)

Універсальний дизайн: як стати ближче до учнів з особливими освітніми потребами. 2018. URL: https://naurok.com.ua/post/universalniy-dizayn-yak-stati-blizhche-do-uchniv-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami (дата звернення 06.09.2024)

Барладин О., Гончаренко О., Задорожна М. Фізична реабілітація дітей з особливими потребами в інклюзивних закладах освіти. ІІІ Всеукраїнська міждисциплінарна науково-практична конференція з міжнародною участю «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат» (23–24 квітня 2023 р.). С. 16-20. URL:http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/29697/1/1_Barladun_Goncharenko_Zadorozna.pdf (дата звернення 06.09.2024)

Кайдановська, О., Фінагеєва, А. (2021). Архітектурні аспекти соціальної адаптації дітей із особливими психологічними потребами. Сучасні проблеми Архітектури та Містобудування, (61), 359–366. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2021.61.359-366 (дата звернення 06.09.2024)

Як підтримати учнів з ООП. Адаптації середовища, стратегій, завдань і оцінювання. 2020. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-pidtrymaty-uchniv-z-oop-adaptatsiyi-seredovyshha-strategij-zavdan-i-otsinyuvannya/ (дата звернення 06.09.2024)

Завацький С. В., Морозова Г. О. Проєктування універсального дизайну соціального середовища для дітей з особливими освітніми потребами засобами ландшафтної архітектури. Вісник Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка. Чернігів: НУЧК, 2020. Том 162 № 6. С. 54-59.URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/111 (дата звернення 06.09.2024)

Осичанський В. В. Перспективи розвитку в Україні системи архітектурно-планувальної організації спеціальних закладів дошкільної освіти. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Київ : КНУБА, 2024. Вип. 68. С. 325-334. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.68.325-334 (дата звернення 06.09.2024)

Осичанський В. В. Еволюція архітектури закладів дошкільної освіти на території сучасної України. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Київ : КНУБА, 2024. Вип. 69. С. 73-82. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.69.73-82 (дата звернення 06.09.2024)

References

DBN B.2.2-4:2018 (2018). Zaklady doshkilnoi osvity. Budynky i sporudy. [Institutions of preschool education. Buildings and structures]. Kyiv: Ministry of Regional Development, Construction, Housing and Communal Services of Ukraine. 40 p. URL:https://e construction.gov.ua/laws_detail/3199641891914122817?doc_type=2 (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

DBN B.2.2-40:2018 (2018). Inkliuzyvnist budivel i sporud. Osnovni polozhennia. [Inclusiveness of buildings and structures. Main provisions]. Kyiv: Ministry of Communities and Territories Development of Ukraine. 64 p. URL: https://e-construction.gov.ua/laws_detail/2845903765012219876?doc_type=2 (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Pro osnovy sotsialnoi zakhyshchenosti invalidiv v Ukraini: Zakon Ukrainy vid 19.12.2017 r № 2249-VIII. [On the Fundamentals of Social Protection of Disabled Persons in Ukraine: Law of Ukraine No. 2249-VIII of December 19, 2017]. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/875-12 (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Konventsiia OON pro prava invalidiv: Rezoliutsiia Heneralnoi asamblei OON № 61/106, pryiniata na shistdesiat pershii sesii HA OON 2006 roku (Konventsiiu ratyfikovano Zakonom Ukrainy № 1767-VI vid 16.12.2009). [The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities: UN General Assembly Resolution No. 61/106, adopted at the sixty-first session of the UNGA in 2006 (the Convention was ratified by the Law of Ukraine No. 1767-VI of 16.12.2009)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Dostupnist do obiektiv zhytlovoho ta hromadskoho pryznachennia dlia liudei z invalidnistiu (2011). [Accessibility to residential and public facilities for people with disabilities]. Vydannia V: metod. posib. Kyiv: VHSPO «Natsionalna Asambleia invalidiv Ukrainy». URL: http://www.naiu.org.ua (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Osychanskyi, V. (2023). Perspektyvy rozvytku v Ukraini systemy arkhitekturno-planuvalnoi orhanizatsii spetsialnykh zakladiv doshkilnoi osvity [Prospects for the Development of the System of Architectural and Planning Organization of Special Preschool Education Institutions in Ukraine]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii molodykh vchenykh «BUD-MAISTER-KLAS-2023, 47-48.URL: https://drive.google.com/file/d/18Hg2JA7eP4qkqhJbW4szjTBIwela 9bW/view (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Palamar, S., Naumenko, M. (2022). Universalnyy dyzayn zakladiv osvity ukrayiny: dostupnist informatsiynoho prostoru [Universal design of educational institutions in ukraine: accessibility of information space]. Pedahohichna osvita: Teoriya i praktyka. Psykholohiya. Pedahohika., (38 (2), 69–76. DOI: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3811 (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Shebek, N. (2018). Dyzayn arkhitekturnoho seredovyshcha: vyklyky sohodennya [Design of the architectural environment: challenges of today]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”, (895), 105-110. URL: https://science.lpnu.ua/uk/sa/vsi-vypusky/vypusk-895-2018/dyzayn-arhitekturnogo-seredovyshcha-vyklyky-sogodennya (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Universalnyy dyzayn: yak staty blyzhche do uchniv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy (2018). [Universal design: how to get closer to students with special educational needs]. URL: https://naurok.com.ua/post/universalniy-dizayn-yak-stati-blizhche-do-uchniv-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Barladyn, O., Honcharenko, O., Zadorozhna, M. (2023). Fizychna reabilitatsiya ditey z osoblyvymy potrebamy v inklyuzyvnykh zakladakh osvity [Physical rehabilitation of children with special needs in inclusive educational institutions]. III Vseukrayinska mizhdystsyplinarna naukovo-praktychna konferentsiya z mizhnarodnoyu uchastyu «Inklyuzyvna osvita: ideya, stratehiya, rezultat» (23–24 kvitnya 2023 r.), 16-20. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/29697/1/1_Barladun_Goncharenko_Zadorozna.pdf (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Kaydanovska, O., Finaheyeva, A. (2021). Arkhitekturni aspekty sotsialnoyi adaptatsiyi ditey iz osoblyvymy psykholohichnymy potrebamy prostoru [Architectural aspects of social adaptation of children with special psychological needs]. Suchasni problemy Arkhitektury ta Mistobuduvannya, (61), 359–366. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2021.61.359-366 (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Yak pidtrymaty uchniv z OOP. Adaptatsiyi seredovyshcha, stratehiy, zavdan i otsinyuvannya (2020). [How to support students with SEN. Adapting the environment, strategies, tasks and assessment]. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-pidtrymaty-uchniv-z-oop-adaptatsiyi-seredovyshha-strategij-zavdan-i-otsinyuvannya/ (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Zavatskyy, S., Morozova, O. (2020). Proyektuvannya universalnoho dyzaynu sotsialnoho seredovyshcha dlya ditey z osoblyvymy osvitnimy potrebamy zasobamy landshaftnoyi arkhitektury [Designing a universal design of the social environment for children with special educational needs by means of landscape architecture]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Chernihivskyy kolehium" imeni T. H. Shevchenka (162(6), 54-59. URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/111 (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Osychanskyy, V. (2024). Perspektyvy rozvytku v Ukrayini systemy arkhitekturno-planuvalnoyi orhanizatsiyi spetsialnykh zakladiv doshkilnoyi osvity [Prospects for the Development of the System of Architectural and Planning Organization of Special Preschool Education Institutions in Ukraine]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, (68), 325-334. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.68.325-334 (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

Osychanskyy, V. (2024). Evolyutsiya arkhitektury zakladiv doshkilnoyi osvity na terytoriyi suchasnoyi Ukrayiny [The Evolution of the Architecture of Preschool Education Institutions in Modern Ukraine]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, (69), 73-82. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.69.73-82 (data zvernennia 06.09.2024). (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Осичанський, В. (2024). ВПЛИВ АРХІТЕКТУРНОГО СЕРЕДОВИЩА НА РОЗВИТОК ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ. Сучасні проблеми Архітектури та Містобудування, (70), 91–101. https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.70.91-101

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ АРХІТЕКТУРИ