ДІАЛОГ ФОРМ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СТИЛЮ І НАРОДНИХ ТРАДИЦІЙ В УКРАЇНСЬКІЙ САКРАЛЬНІЙ АРХІТЕКТУРІ БАРОКО
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.70.55-64Ключові слова:
архітектура українського бароко, католицьке бароко України, народна українська архітектура, архітектура Київської Русі, стиль європейського барокоАнотація
В статті розглянута історія дослідження феномену українського бароко. Зауважено на діалогічності форм архітектури окремих стильових напрямків та течій українського бароко з традицією народної національної архітектури та традицією монументальної архітектури Києворуського часу. Підсумовано дефініції українського бароко за формальними, змістовними та образними критеріями.
Посилання
Список джерел
Павлуцький Г. Барокко Украины // Грабарь И. История русского искусства: Архитектура. Т.2. – М., 1910. – С. 337-416. // Павлуцький Г. Дерев’яні та муровані храми України. – Харків: Видавець О. Савчук, 2017. – 214 с.
Лукомський Г. К. Українське бароко. Аполлон. – 1911. - №2. – С. 5-13.
Ернст Ф. Українське мистецтво XVII–XVIII віків. – Київ, 1919. – 32 с.
Таранушенко С. Дерев’яна монументальна архітектура Лівобережної України. – Харків : Видавець О. Савчук, 2017 (репринт 1976 р.) – 896 с.
Юрченко П. Архітектура України після возз’єднання з Росією (XVII- 70-ті роки XVIII ст.). – Нариси історії архітектури Української РСР / під ред. В. Заболотного. – Київ, 1957. – стор. 104-149.
Логвин Г. Стильові особливості архітектури й монументально-декоративного мистецтва українського бароко. Архітектурна спадщина України. Київ : Українознавство, 1997. Вип. 4. С. 51–59.
Історія українського мистецтва : у 6-х томах / Голов. ред. М. П. Бажан. – Т. 3 Мистецтво другої половини XVII – XVIII століття / П. Г. Юрченко (відпов. ред). Київ : Академія наук УРСР – 1968. – 439 с.
Чепелик В.В. Бесіди про українську архітектуру / за заг. ред. А.О. Пучкова. – Київ : Фенікс, 2013. – 224 с.
Макаров А. Світло українського бароко. – Київ : Мистецтво, 1994. – 288 с.
Вечерський В.В. Бароко українське, козацьке і мазепинське: термінологічні дефініції і сутність явища. Сіверщина в історії України: Зб. наук. пр. К.: Глухів, 2021. Вип. 14. С. 7-11.
Горбик О.О. Стильові риси архітектури провінційного католицького барокового храму (на прикладі костьолів Київщини і Волині): Дис. на соиск…канд. архит. 18.00.01. – Київ: КНУБА, 2003. – 20 с.
Горбик О.О. Дуалізм українського бароко: православне національне українське бароко та європейсько-католицьке колоніальне бароко на території України. Українська академія мистецтва: збірник наукових праць. Київ: НАОМА, 2003. Вип. 10. С. 204-215.
Горбик О.О. Контекстуальність історичної архітектури Києва щодо світового стилетворчого процесу: периферійні інтерпритації середньовічних та новочасових стилів. Сучасні проблеми архітектури і містобудування. Київ : КНУБА, 2016. Вип. 46. С. 404-408.
Івашко Ю.В., Чобітько О.М. Аналіз планувальної структури церков бароко київської, чернігівської, полтавської, слобожанської шкіл. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Київ : КНУБА, 2016. Вип. 42, С. 280-288.
Історія Української архітектури / Ю.С. Асєєв, В.В. Вечерський, О.М. Годованюк та ін.; за ред. В.І. Тимофієнка. – Київ: Техніка, 2003. – 472 с.
Історія українського мистецтва : у 5 томах / голов. ред. Г. Скрипник. – Т. 3 : Мистецтво другої половини XVI-XVIII століття / ред. Д. Степовик. – Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2011. – 1087 c.
Shevtsova, G., Gorbyk, O. and others. The architecture of the Cathedral of Saint Sophia in Kyiv: uniqueness and universality in historical cultural spaces. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 2020. doi:10.1088/1757-899X/960/2/022105
Shevtsova, G., Linda, S., Cherkes, B. Ukrainian Masonry and Wooden Provincial Churches from between the Fifteenth and Seventeenth Centuries: The Path to Ukrainian Baroque | Ukraińskie prowincjonalne cerkwie murowano-drewniane z okresu od XV do XVII wieku. Szlak do baroku ukraińskiego. Wiadomosci Konserwatorskie, 2023, 2023(76), pp. 141–152.
Шевцова Г. Генеза української дерев'яної церкви: світовий контекст і унікальність. – Харків: видавець Олександр Савчук, 2019. – 276 с.
References
Pavlutsky G. (1910). Barokko Ukrayny. Dereviani ta murovani khramy Ukrainy. [Baroque of Ukraine. Wooden and brick churches of Ukraine]. s. 337-416. Reprinted with preface and notes by O. Savchuk (2017). 214 s. (in Russian) .
Lukomsky G. (1911). Ukrainske baroko. [Ukrainian Baroque]. Apollon, (№2). P-p. 5–13. (in Russian).
Ernst F. (1919). Ukrainske mystetstvo XVII–XVIII vikiv. [Ukrainian art of the XVII–XVIII centuries]. Kyiv . 32 s. (in Ukrainian).
Taranushenko S. (1976, 2017) Dereviana monumentalna arkhitektura Livoberezhnoi Ukrainy. [Wooden monumental architecture of the Left Bank of Ukraine]. Kharkiv : Vydavets O. Savchuk, (reprynt 1976 r.) 896 s. (in Ukrainian).
Yurchenko P. (1957). Arkhitektura Ukrainy pislia vozziednannia z Rosiieiu, in: Narysy istorii arkhitektury Ukrainskoi RSR. [Architecture of Ukraine after reunification with Russia. Essays on the history of architecture of the Ukrainian SSR]. pid red. V. Zabolotnoho. – Kyiv, 1957. 104-149 s. (in Ukrainian).
Logvyn G. (1997). Stylovi osoblyvosti arkhitektury y monumentalno-dekoratyvnoho mystetstva ukrainskoho baroko. [Stylistic features of Ukrainian Baroque architecture and monumental and decorative art]. Architectural heritage of Ukraine, Kyiv : Ukrainoznavstvo. Vyp. 4. S. 51–59. (in Ukrainian).
Istoriia ukrainskoho mystetstva : u 6-kh tomakh [History of Ukrainian art: in 6 volumes]. (1968). Holov. red. M. P. Bazhan. – T. 3 Mystetstvo druhoi polovyny XVII – XVIII stolittia / P. H. Yurchenko (vidpov. red). Kyiv : Akademiia nauk URSR. 439 s. (in Ukrainian).
Chepelyk V. (2013). Besidy pro ukrainsku arkhitekturu [Conversations about Ukrainian architecture]. za zah. red. A.O. Puchkova. – Kyiv : Feniks, 224 s. (in Ukrainian).
Makarov A. (1994). Svitlo ukrainskoho baroko. [Light of the Ukrainian Baroque]. Kyiv : Mystetstvo. 288 s (in Ukrainian).
Vechersky V. (2021). Baroko ukrainske, kozatske i mazepynske: terminolohichni definitsii i sutnist yavyshcha. [Ukrainian, Cossack and Mazepyn baroque: terminological definitions and the essence of the phenomenon]. Severshchyna in the history of Ukraine. (№14), 7-11. (in Ukrainian).
Gorbyk O. (2003). Stylovi rysy arkhitektury provintsiinoho katolytskoho barokovoho khramu (na prykladi kostoliv Kyivshchyny i Volyni). [Stylistic features of the architecture of the provincial Catholic baroque church (on the example of the churches of Kyiv region and Volyn]. Dys. na soysk…kand. arkhyt. 18.00.01. – Kyiv: KNUBA. 20 s. (in Ukrainian).
Gorbyk O. (2003). Dualizm ukrainskoho baroko: pravoslavne natsionalne ukrainske baroko ta yevropeisko-katolytske kolonialne baroko na terytorii Ukrainy. [Dualism of Ukrainian baroque: Orthodox national Ukrainian baroque and European-Catholic colonial baroque on the territory of Ukraine]. Ukrainian Academy of Arts. Kyiv: NAOMA №10. 204-215 s. (in Ukrainian).
Gorbyk O. (2016). Kontekstualnist istorychnoi arkhitektury Kyieva shchodo svitovoho styletvorchoho protsesu: peryferiini interprytatsii serednovichnykh ta novochasovykh styliv. [Contextuality of Kyiv's historical architecture regarding global style formation: peripheral interpretations of medieval and modern styles]. Contemporary problems of architecture and city panning, Suchasni problemy arkhitektury i mistobuduvannia. Kyiv : KNUBA. Vyp. 46. S. 404-408. (in Ukrainian).
Ivashko Yu., Chobitko O. (2016). Analiz planuvalnoi struktury tserkov baroko kyivskoi, chernihivskoi, slobozhanskoi shkil. [Analysis of the planning structure of the baroque churches of Kyiv, Chernihiv, Poltava, Slobojan schools]. Modern problems of architecture and urban planning. Suchasni problemy arkhitektury i mistobuduvannia. Kyiv : KNUBA. Vyp. № 42, S. 280-288. (in Ukrainian).
Istoriia Ukrainskoi arkhitektury. (2003). [History of Ukrainian architecture]. Yu.S. Asieiev, V.V. Vecherskyi, O.M. Hodovaniuk ta in.; za red. V.I. Tymofiienka. – Kyiv: Tekhnika 472 s. (in Ukrainian).
Istoriia ukrainskoho mystetstva. T. 3 : Mystetstvo druhoi polovyny XVI-XVIII stolittia (2011). [History of Ukrainian art. Volume. 3: Art of the second half of the XVI-XVIII centuries]. red. D. Stepovyk. – Kyiv : IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy, 1087 s. (in Ukrainian).
Shevtsova G., Gorbyk O. and others. (2020). The architecture of the Cathedral of Saint Sophia in Kyiv: uniqueness and universality in historical cultural spaces. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. doi:10.1088/1757-899X/960/2/022105
Shevtsova G., Linda S., Cherkes B. (2023). Ukraińskie prowincjonalne cerkwie murowano-drewniane z okresu od XV do XVII wieku. Szlak do baroku ukraińskiego [Ukrainian Masonry and Wooden Provincial Churches from between the Fifteenth and Seventeenth Centuries: The Path to Ukrainian Baroque]. Wiadomosci Konserwatorskie, (76), 141–152 (in English, in Polish).
Shevtsova G. (2019). Genesis of the Ukrainian wooden church: world context and uniqueness [Genesis of Ukrainian wooden church: world context and originality]. Kharkiv: vydavets Oleksandr Savchuk, 276 s. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Горбик Олена Олександрівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).