ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ІНТЕР’ЄРІВ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ПОЧАТКОВИХ ШКІЛ НА ЗАСАДАХ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ, ТЕХНОЛОГІЧНОСТІ ТА БЕЗПЕКИ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.69.293-306Ключові слова:
проєктування інтер’єру, освітній простір, початкова школа, ефективність, технологічність, безпека, меблі в інтер’єрі, молодший шкільний вік, гнучкість простору, психоемоційний станАнотація
В статті досліджено і виявлено основні аспекти формування дизайну інтер’єрів освітнього простору початкових шкіл з урахуванням потреб умов сучасності, ергономічних, емоційних, психофізіологічних, антропометричних, естетичних вимог та стандартів задля створення ефективного, технологічного та безпечного навчального середовища для дітей молодшого шкільного віку. Сформовано та висвітлено особливості та проблеми впливу простору на процес навчання та засвоєння матеріалу. Надано рекомендації для проєктування функціонального та естетичного інтер’єру освітнього середовища початкових шкіл.
У статті підкреслюється важливість дотримання та врахування особливостей проєктування сучасного шкільного простору задля створення таких умов, які б задовольняли найважливіші потреби дітей молодшого шкільного віку, були ефективними, технологічними і водночас безпечними.
Посилання
Список літератури:
Петренко І.Ф. Формування простору класної кімнати початкової школи України (кінець ХІХ ст. – 1991 р): дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філософії: спец. 011 / Петренко Інна Федорівна. Рівне: РДГУ, 2023. 363 с.
Ковальський Л.М. Проблеми розвитку архітектури навчально-виховних будівель: автореф. дис... д-ра архітектури: спец. 18.00.02 / Ковальський Леонід Миколайович. Київ: КНУБА, 1996. 33 с.
Ковальська Г.Л. Архітектурне проектування навчальних закладів: навч. посібник. Київ: Основа, 2010. 152 с.
Карапузова Н.Д., Починок Є.А., Помогайбо В.М. Основи педагогічної ергономіки: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Академвидав, 2012. 201 с.
Олійник О.П., Гнатюк Л.Р., Чернявський В.Г. Основи дизайну інтер’єру: навчальний посібник. Київ: НАУ, 2011. 228 с.
Цимбалару А.Д. На шляху до школи майбутнього: моделювання освітнього простору. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2007. №22. С.152-159.
Косенко Д.Ю. Як створити шкільний простір, що мотивуватиме учнів навчатися. НУШ. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-stvoryty-shkilnyj-prostir-shho-motyvuvatyme-uchniv-navchatysya/ (дата звернення: 13.03.2024).
Косенко Д.Ю. Новий освітній простір. Мотивуючий простір: інформаційний посібник. / за заг. ред. А. Седоченко. Київ, 2019. 255 с. URL: https://www.decentralization.ua/uploads/library/file/407/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf (дата звернення: 24.01.2024).
9 порад для підвищення ефективності освітнього процесу в умовах війни. 07.12.2022. На Урок. Освітній проєкт. URL: https://naurok.com.ua/post/9-porad-dlya-pidvischennya-efektivnosti-osvitnogo-procesu-v-umovah-viyni (дата звернення: 13.03.2024).
Яковлєва І.В. Використання освітніх платформ в освітньому середовищі. Український Педагогічний журнал. 2022. №3. С.137–148. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-137-148 (дата звернення: 24.01.2024).
Про повну загальну середню освіту: Закон України від 24.03.2024 р. № 463-ІХ // Відомості Верховної Ради України. 2020. № 31. 226 с. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 24.01.2024).
Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів: Лист МОН від 20.06.23 року № 1/8820-23. URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/89460/ (дата звернення: 24.01.2024).
Романюк О.В. Колір у дизайні інтер’єру початкових класів. Теорія та практика дизайну. Мистецтвознавство. 2019. №17. С.106-119. URL: https://doi.org/10.18372/2415-8151.17.14350 (дата звернення: 24.01.2024).
Wade Mary. Visualizing 21st-Century Classroom Design. 29.03.2016. Edutopia. URL: https://www.edutopia.org/blog/visualizing-21st-century-classroom-design-mary-wade (дата звернення: 13.03.2024).
Terada Youki, Merill Stephen. The Science of Classroom Design. 02.11.2023. Edutopia. URL: https://www.edutopia.org/article/the-science-of-classroom-design (дата звернення: 13.03.2024).
References
Petrenko, I. F. (2023). Formuvannia prostoru klasnoi kimnaty pochatkovoi shkoly Ukrainy (kinets KhIKh st. – 1991 r) [Formation of the classroom space of the primary school of Ukraine (end of the 19th century - 1991)]. Doctor’s thesis. Rivne: RSHU [in Ukrainian].
Kovalsky, L.M. (1996). Problemy rozvytku arkhitektury navchalno-vykhovnykh budivel [Problems of the development of the architecture of educational buildings]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KNUCA [in Ukrainian].
Kovalska, G.L. (2010). Arkhitekturne proektuvannia navchalnykh zakladiv [Architectural design of educational institutions]: education manual. Kyiv: Osnova [in Ukrainian].
Karapuzova, N.D., Pochinok, E.A., & Pomogaibo, V.M. (2012). Osnovy pedahohichnoi erhonomiky [Basics of pedagogical ergonomics]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
Oliynyk, O. P., Hnatyuk, L. R., & Chernyavskyi, V. G. (2011). Osnovy dyzainu interieru [Basics of interior design]. Kyiv: NAU [in Ukrainian].
Tsimbalaru, A.D. (2007). Na shliakhu do shkoly maibutnoho: modeliuvannia osvitnoho prostoru [On the way to the school of the future: modeling of the educational space]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly, 22, 152-159 [in Ukrainian].
Kosenko, D.Yu. Yak stvoryty shkilnyi prostir, shcho motyvuvatyme uchniv navchatysia [How to create a school space that will motivate students to study]. NUS. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-stvoryty-shkilnyj-prostir-shho-motyvuvatyme-uchniv-navchatysya/ (access date 13/03/2024) [in Ukrainian].
Kosenko D.Yu. (2019). Novyi osvitnii prostir. Motyvuiuchyi prostir: informatsiinyi posibnyk [New educational space. Motivating space]. Kyiv. URL: https://www.decentralization.ua/uploads/library/file/407/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf (access date 24/01/2024) [in Ukrainian].
9 porad dlia pidvyshchennia efektyvnosti osvitnoho protsesu v umovakh viiny [9 tips for increasing the effectiveness of the educational process in wartime conditions]. (2022, December 07). Na urok. URL: https://naurok.com.ua/post/9-porad-dlya-pidvischennya-efektivnosti-osvitnogo-procesu-v-umovah-viyni (access date 13/03/2024) [in Ukrainian].
Yakovleva I.V. (2022). Vykorystannia osvitnikh platform v osvitnomu seredovyshchi [The use of educational platforms in the educational environment]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 3, 137–148. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-137-148 [in Ukrainian].
Law of Ukraine on comprehensive general secondary education № 463-ІХ. (2024, March 24). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny, 31, 226. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].
Letter from the Ministry of Education and Culture about the organization of a safe educational space in preschool education institutions and the equipment of shelters. (2023, June 20). 1/8820-23. URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/89460/ (access date 24/01/2024) [in Ukrainian].
Romaniuk, O.V. (2019). Kolir u dyzaini interieru pochatkovykh klasiv [Color in the interior design of elementary schools]. Teoriia ta praktyka dyzainu. Mystetstvoznavstvo, 17, 106-119. URL: https://doi.org/10.18372/2415-8151.17.14350 [in Ukrainian].
Wade, M. (March 29, 2016). Visualizing 21st-Century Classroom Design. Edutopia: Website. URL: https://www.edutopia.org/blog/visualizing-21st-century-classroom-design-mary-wade (access date 13/03/2024) [in English].
Terada, Y., Merrill, S. (November 2, 2023). The Science of Classroom Design. Edutopia: Website. URL: https://www.edutopia.org/article/the-science-of-classroom-design (access date 13/03/2024) [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Мангул Олександра Олександрівна, Емаміанфар Алі, Третяк Юлія Вікторівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).