ЕВОЛЮЦІЯ АРХІТЕКТУРИ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НА ТЕРИТОРІЇ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.69.73-82Ключові слова:
заклади дошкільної освіти, еволюція архітектури, архітектурне рішення, організація простору, функціональність будівель, навчальний процес, архітектураАнотація
В публікації розглянуті основні етапи еволюції архітектури закладів дошкільної освіти та дослідження архітектурних рішень у дошкільних навчальних закладах на території сучасної України. Проаналізовані зміни в організації простору, використання матеріалів, а також функціональність будівель, що впливають на якість навчального процесу та комфорт дітей. Врахування історичного контексту, сучасних тенденцій та вимог до закладів дошкільної освіти. Результати можуть бути корисні для архітекторів, педагогів та державних органів, які відповідають за розвиток дошкільної освіти.
Посилання
Список джерел
ДБН В.2.2-4:2018 Заклади дошкільної освіти. Будинки і споруди. – К.: ДБН В.2.2-4:2018 Заклади дошкільної освіти. Будинки і споруди. [Чинний від 2018-04-25]. Вид. офіц. Київ: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, 2018. 40 с. URL:https://e-construction.gov.ua/laws_detail/3199641891914122817?doc_type=2 (дата звернення 15.04.2024)
Втрачений Ужгород: перші міські дитсадки (ФОТО). 2022. URL: https://uzhgorod.net.ua/news/170210 (дата звернення 15.04.2024)
ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення. [Чинний від 2021-12-30]. Київ: Міністерство розвитку громад та територій України, 2018. 64 с. URL: https://e construction.gov.ua/laws_detail/2845903765012219876?doc_type=2 (дата звернення 15.04.2024)
У Вінниці модернізували садочок № 21, що знаходиться на одній із найстаріших вулиць міста. Фото. 2023. URL: https://vinnitsa.info/article/u-vinnytsi-modernizuvaly-sadochok-no21-shcho-znakhodyt-sya-na-odniy-iz-naystarishykh-vulyts-mista-foto (дата звернення 15.04.2024)
Дитячий садок «Орлятко». 2024. URL: https://oktv.ua/ua/turizm/dostoprimechatelnosti-kieva/detskij-sad-orlenok (дата звернення 15.04.2024)
Осичанський В. В. Перспективи розвитку в Україні системи архітектурно-планувальної організації спеціальних закладів дошкільної освіти. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Київ: КНУБА, 2024. Вип. 68. С. 325 - 334. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.68.325-334 (дата звернення 15.04.2024)
Саєнко Д. М. Досвід проєктування та будівництва дитячих дошкільних закладів в Україні. Містобудування та територіальне планування. Одеса: ОДАБА, 2018. Вип. 68. С. 502 - 506. URL: https://repositary.knuba.edu.ua/server/api/core/bitstreams/0b8faa0a-f2ae-4a12-b43e-bb40db9695f2/content (дата звернення 15.04.2024)
Гомон О. О. Сучасні тенденції розвитку дитячих дошкільних закладів та загальноосвітніх шкіл. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Київ : КНУБА, 2012. Вип. 31. С. 157-162. URL:
https://repositary.knuba.edu.ua/server/api/core/bitstreams/f9ca9d33-4199-4204-9ea1-f647c063cb63/content (дата звернення 15.04.2024)
Хобта М. В. Історичні передумови організації середовища дитячих дошкільних закладів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Київ: КНУБА, 2012. Вип. 31. С. 99-107. URL:
http://www.irbis nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Spam_2012_31_16 (дата звернення 15.04.2024)
Акопник С. В., Заїка О. В. Проектування дитячих дошкільних закладів. Містобудування та територіальне планування. Київ: КНУБА, 2014. № 53. С. 3- 9.
URL: http://www.irbis nbuv.gov.ua/cgi bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Spam_2012_31_16 (дата звернення 15.04.2024)
Ковальська Г. Л., Новальська Т. О. Сучасні напрямки в проектуванні закладів дошкільної освіти в Україні. Архітектурний вісник КНУБА. Київ: КНУБА, 2019. № 20. С. 364-369. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=njuu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21COLORTERMS=0&S21P03=I=&S21STR=%D0%9674374/2019/20#gsc.tab=0 (дата звернення 15.04.2024)
Кадуріна А. О. Архітектурно-художні аспекти формування дитячих дошкільних закладів (на прикладі Одеси): автореф. дис. ... канд. арх.: 18.00.01. Київ, 2005. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/aref/20081124001824 (дата звернення 15.04.2024)
Скляренко О. Ю. Історичні передумови формування дитячих закладів в умовах України. Архітектурний вісник КНУБА. Київ, 2019. Вип. 17-18. С. 161-170. URL: https://repositary.knuba.edu.ua/server/api/core/bitstreams/11849537-ebc5-4c2d-a19a-d37ed598697b/content (дата звернення 15.04.2024)
Кулик Д. О. Сучасні тенденції дизайну внутрішнього середовища дитячих освітніх установ. Молодий вчений. Херсон, 2018. № 5 (57). С. 170-174.URL:https://www.molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/4488/4412 (дата звернення 15.04.2024)
Осичанський В. В. Перспективи розвитку в Україні системи архітектурно-планувальної організації спеціальних закладів дошкільної освіти. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених «БУД-МАЙСТЕР-КЛАС-2023». С. 47-48. URL: https://drive.google.com/file/d/18Hg2JA7eP4qkqhJbW4szjTBIwela-9bW/view (дата звернення 15.04.2024)
References
DBN B.2.2-4:2018 (2018). Zaklady doshkilnoi osvity. Budynky i sporudy. [Institutions of preschool education. Buildings and structures]. Kyiv: Ministry of Regional Development, Construction, Housing and Communal Services of Ukraine. 40 p. URL:https://e construction.gov.ua/laws_detail/3199641891914122817?doc_type=2 (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Vtrachenyi Uzhhorod: pershi miski dytsadky (FOTO) (2022). [Lost Uzhhorod: the first city kindergartens (PHOTOS)]. URL: https://uzhgorod.net.ua/news/170210 (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
DBN B.2.2-40:2018 (2018). Inkliuzyvnist budivel i sporud. Osnovni polozhennia. [Inclusiveness of buildings and structures. Main provisions]. Kyiv: Ministry of Communities and Territories Development of Ukraine. 64 p. URL: https://e-construction.gov.ua/laws_detail/2845903765012219876?doc_type=2 (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
U Vinnytsi modernizuvaly sadochok № 21, shcho znakhodytsia na odnii iz naistarishykh vulyts mista. Foto (2023). [Kindergarten No. 21, located on one of the oldest streets in Vinnytsia, has been modernised. Photo]. URL: https://vinnitsa.info/article/u-vinnytsi-modernizuvaly-sadochok-no21-shcho-znakhodyt-sya-na-odniy-iz-naystarishykh-vulyts-mista-foto (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Dytiachyi sadok «Orliatko» (2024). [Kindergarten "Eaglet"]. URL: https://oktv.ua/ua/turizm/dostoprimechatelnosti-kieva/detskij-sad-orlenok (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Osychanskyi, V. (2024). Perspektyvy rozvytku v Ukraini systemy arkhitekturno-planuvalnoi orhanizatsii spetsialnykh zakladiv doshkilnoi osvity [Prospects for the development of the system of architectural and planning organisation of special preschool education institutions in Ukraine] Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, (68), 325-334. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2024.68.325-334 (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Saienko D. (2018). Dosvid proiektuvannia ta budivnytstva dytiachykh doshkilnykh zakladiv v Ukraini [Experience in the design and construction of preschools in Ukraine] Mistobuduvannia ta terytorialne planuvannia, (68), 502-506. URL: https://repositary.knuba.edu.ua/server/api/core/bitstreams/0b8faa0a-f2ae-4a12-b43e-bb40db9695f2/content (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Homon, O. (2012). Suchasni tendentsii rozvytku dytiachykh doshkilnykh zakladiv ta zahalnoosvitnikh shkil [Current trends in the development of preschools and secondary schools]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, (31), 157-162. URL: https://repositary.knuba.edu.ua/server/api/core/bitstreams/f9ca9d33-4199-4204-9ea1-f647c063cb63/content (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Khobta, M. (2012). Istorychni peredumovy orhanizatsii seredovyshcha dytiachykh doshkilnykh zakladiv [Historical background of the organization of preschool environment]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, (31), 99-107.
URL: http://www.irbis nbuv.gov.ua/cgi bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Spam_2012_31_16 (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Akopnyk, S., Zaika, O. (2014). Proektuvannia dytiachykh doshkilnykh zakladiv. [Design of children's preschool institutions]. Mistobuduvannia ta terytorialne planuvannia, (53), 3-9. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=MTP_2014_53_3 (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Kovalska, H., Novalska, T. (2019). Suchasni napriamky v proektuvanni zakladiv doshkilnoi osvity v Ukraini [Modern trends in the design of preschool education institutions in Ukraine]. Arkhitekturnyi visnyk KNUBA, (20), 364-369. URL: http://www.irbis nbuv.gov.ua/cgi bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=njuu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21COLORTERMS=0&S21P03=I=&S21STR=%D0%9674374/2019/20#gsc.tab=0 (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Kadurina, A. (2005). Arkhitekturno-khudozhni aspekty formuvannia dytiachykh doshkilnykh zakladiv (na prykladi Odesy) [Architectural and Artistic Aspects of the Formation of Preschool Institutions (on the Example of Odesa)]: avtoref. dys. ... kand. arkh.: 18.00.01. Kyiv. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/aref/20081124001824 (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Skliarenko O. (2019). Istorychni peredumovy formuvannia dytiachykh zakladiv v umovakh Ukrainy [Historical background of children's institutions in Ukraine] Arkhitekturnyi visnyk KNUBA, (17-18) 161-170. URL: https://repositary.knuba.edu.ua/server/api/core/bitstreams/11849537-ebc5-4c2d-a19a-d37ed598697b/content (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Kulyk, D. (2018). Suchasni tendentsii dyzainu vnutrishnoho seredovyshcha dytiachykh osvitnikh ustanov [Modern trends in the design of the interior environment of children's educational institutions]. Molodyi vchenyi, 5(57), 170-174.
URL:https://www.molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/4488/4412 (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
Osychanskyi, V. (2023). Perspektyvy rozvytku v Ukraini systemy arkhitekturno-planuvalnoi orhanizatsii spetsialnykh zakladiv doshkilnoi osvity [Prospects for the Development of the System of Architectural and Planning Organization of Special Preschool Education Institutions in Ukraine]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii molodykh vchenykh «BUD-MAISTER-KLAS-2023, 47-48.URL: https://drive.google.com/file/d/18Hg2JA7eP4qkqhJbW4szjTBIwela 9bW/view (data zvernennia 15.04.2024). (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Осичанський Віктор Володимирович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).