ОДЕСА – ПАРИЖ - ЛІМА: СКЛАДНИЙ МАРШРУТ АРХІТЕКТОРА МАЛАХОВСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.67.3-17Ключові слова:
Рікардо Малаховський, Ліма, французький академізм, неоколоніальна архітектура, архітектурна школа, памʼятка архітектури, архітектурний рисунокАнотація
Стаття знайомить з життєвим та творчим шляхом Ришарда (Рікардо) Малаховського - архітектора, який народився і виріс на Херсонщині, а надалі став видатним перуанським зодчим 20 сторіччя та здобув славу на американському континенті, практично визначивши своїми роботами обличчя найсучаснішого і найбагатішого на ті часи міста Південної Америки – Ліми. Творчий, науковий і життєвий шлях архітектора був надзвичайно цікавим і плідним, а його спадок налічує кілька сотень проєктів, багато з яких мають значну архітектурну та містобудівну цінність оголошено памʼятками культурної спадщини Перу. Малаховський також не менше відомий як художник, засновник перуанської архітектурної школи, автор трактату «Уроки елементів і теорії архітектури» та родоначальник великої династії, яка і сьогодні значною мірою формує архітектурний ландшафт перуанської столиці. Незважаючи на вражаючі досягнення і значний вклад в історію архітектури, Ришард Малаховський наразі невідомий в Україні. Дослідження матеріалів Державного архіву Одеської області України та родинного архіву Малаховських дозволило доповнити біографічні дані доеміграційного періоду життя зодчого та виправити неточності, припущені попередніми дослідниками.
Посилання
Список використаних джерел.
Реєстр студентів реального училища св.Павла 1902-1905рр. / Державний архів Одеської області України. Ф.16. Оп. 52, URL: https://archive.od.gov.ua/arhiv/elektronnyj-arhiv-fondy-opysy-dokumenty/fondy-doradyanskogo-periodu/fondy-1-500/#1
Registres matricules des élèves de la Section d'architecture: Numéros 5616 à 8326. 1904-1925. AJ53/241, Archives nationales, Pierrefitte-sur-Seine, France, Institut national d'histoire de l'art.
Bogdan Hipolit Jaxa Malachowski. Kronica rodu Jaxow Na Kozalwem Malachowie Malachowskich herbu GRYF. Kraków, 1928. URL: http://www.genesis.jaxasoft.se/text/Kronika/kronika.pdf
Héctor Velarde. Influencias de la Arquitectura Francesa en Lima. El Arquitecto Peruano. Lima, 1957. N 13.
Horacio Ramos. La reforma neocolonial de la plaza de Armas. Modernización urbana y patrimonio arquitectónico en Lima, 1901-1952, Histórica, 40(1). 2016. P.101-142, DOI:10.18800/historica.201601.004
Jędrzej Kotarski. Ryszard Jaxa Małachowski – architekt, który stworzył Limę na nowo, Ameryka Łacińska, 2 (108). 2020. DOI:10.36551/20811152.2020.108.03
Jesús Manuel Tang Tan. Influencia francesa en la arquitectura de Lima en el periodo de 1845 a 1930. Investigaciones en Ciudad & Arquitectura. Vol. 7. N 2. 2014.
Luis E. Carranza, Fernando Luiz Lara. Modern Architecture in Latin America: Art, Technology, and Utopia, U of Texas Press. 2014. DOI: https://doi.org/10.7560/758650
Marie-Laure Crosnier Leconte L’influence des Beaux-arts à travers le monde. Área Editorial Fau. La Plata, 2022. P. 91-135
Mercedes Carbajal. Ricardo de Jaxa Malachowski arquitecto de Lima, Catálogo de Obras. Tesis FAUA-UNI. Lima, 1976. P. 91-135 (in Spanish)
Oscar Guillermo Osorio Gonzales. Mémoire de Master Transferts techniques et artistiques entre le Pérou et l’Europe. Les architectes péruviens élèves de l’Ecole des Beaux-arts et les architectes européens actifs à Lima. (1888-1930). Universidade de Évora, Teses de Mestrado. 2019. P.155. URL: http://hdl.handle.net/10174/27326
Ricardo Malachowski Kulisicz, José Beingolea Del Carpio, Wiley Ludeña Urquizo. Lecciones de elementos y teoría de la arquitectura. EdiFAUA. Lima, 2015.
Víctor Mejía. Modernización urbana en Lima (1850-1919): grandes avenidas, espacios públicos y monumentos. América Latina: espacios urbanos, arquitectónicos y visualidades en transición 1860-1940. A. Kennedy-Troya, Universidad de Cuenca, 2018. P. 275-300. URL: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7774333
Willey Ludeña Urquizo. Lima, historia y urbanismo, 1821-1970. FAUA-UNI. Lima, 2004.
Willey Ludeña Urquizo. Ideas y arquitectura en el Perú del siglo XX. Teoría, Crítica e Historia. SEMSA. Lima, 1997. P. 178.
Reference
Register of students of St. Paul's real school in 1902-1905рр, f 16/52. Odesa: The State Archive of Odesa Region. (in Ukrainian)
Register matricules des élèves de la Section d'architecture: Numéros 5616 à 8326. 1904-1925. AJ53/241, Archives nationales, Pierrefitte-sur-Seine, France, Institut national d'histoire de l'art (in French)
Bogdan Hipolit Jaxa Malachowski. Kronica rodu Jaxow Na Kozalwem Malachowie Malachowskich herbu GRYF. Kraków, 1928 URL: http://www.genesis.jaxasoft.se/text/Kronika/kronika.pdf (in Polish).
Horacio Ramos. La reforma neocolonial de la plaza de Armas. Modernización urbana y patrimonio arquitectónico en Lima, 1901-1952, Histórica, 40(1). 2016. P.101-142. DOI:https://doi.org/10.18800/historica.201601.004 (in Spanish)
Jędrzej Kotarski. Ryszard Jaxa Małachowski – architekt, który stworzył Limę na nowo, Ameryka Łacińska, 2 (108). 2020. DOI:10.36551/20811152.2020.108.03 (in Polish)
HéctorVelarde. Influencias de la Arquitectura Francesa en Lima. El Arquitecto Peruano. Lima, 1957. N 13. (in Spanish)
Jesús Manuel Tang Tan. Influencia francesa en la arquitectura de Lima en el periodo de 1845 a 1930. Investigaciones en Ciudad & Arquitectura. Vol. 7. N. 2. 2014. (in Spanish)
Luis E. Carranza, Fernando Luiz Lara. Modern Architecture in Latin America: Art, Technology, and Utopia, U of Texas Press. Luis E. Carranza, Fernando Luiz Lara. Modern Architecture in Latin America 2014. DOI: https://doi.org/10.7560/758650 (in English)
Marie-Laure Crosnier Leconte L’influence des Beaux-arts à travers le monde. Área Editorial Fau. La Plata, 2022. P. 91-135 (in French)
Mercedes Carbajal. Ricardo de Jaxa Malachowski arquitecto de Lima, Catálogo de Obras. Tesis FAUA-UNI. Lima, 1976. P. 91-135 (in Spanish)
Oscar Guillermo Osorio Gonzales. Mémoire de Master Transferts techniques et artistiques entre le Pérou et l’Europe. Les architectes péruviens élèves de l’Ecole des Beaux-arts et les architectes européens actifs à Lima. (1888-1930). Universidade de Évora, Teses de Mestrado. 2019. P.155. URL: http://hdl.handle.net/10174/27326 (in French)
Ricardo Malachowski Kulisicz, José Beingolea Del Carpio, Wiley Ludeña Urquizo. Lecciones de elementos y teoría de la arquitectura. EdiFAUA. Lima, 2015. (in Spanich)
Victor Mejía. Modernización urbana en Lima (1850-1919): grandes avenidas, espacios públicos y monumentos. América Latina: espacios urbanos, arquitectónicos y visualidades en transición 1860-1940. A. Kennedy-Troya, Universidad de Cuenca, 2018. P. 275-300. URL: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7774333 (in Spanish).
Wiley Ludeña Urquizo. Lima, historia y urbanismo, 1821-1970. FAUA-UNI. Lima, 2004. (in Spanish)
Wiley Ludeña Urquizo. Ideas y arquitectura en el Perú del siglo XX. Teoría, Crítica e Historia. SEMSA. Lima, 1997. P. 178. (in Spanish)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Здетовецька Наталія Олександрівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).