СУЧАСНІ НАПРЯМКИ ФОРМУВАННЯ БАГАТОФУНКЦІОНАЛЬНОСТІ МУЗЕЇВ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2022.63.290-299Ключові слова:
музей, багатофункціональний об’єкт, архітектурно-планувальна організація, містобудівна домінанта, художня концепціяАнотація
У статті розглядаються поступові процеси універсалізації та розширення винятково музейних функцій та перетворення музею в хаб, аналогічно транспортному вузлу, який об’єднує кілька різнофункціональних об’єктів.
За даними Всесвітньої Ради музеїв (ІСОМ) у світі існує понад 55 тис. музеїв. Лідерами серед них є художні музеї – Лувр (Париж, Франція), Метрополітен (Нью-Йорк, США) та Британський музей (Лондон, Велика Британія).
Українські музеї мають також великий культурний потенціал і входять до десятки країн Європи за кількістю існуючого надбання. В той же час майже 90% культурно-мистецької складової України знаходиться поза межами використання і потребує створення відповідної матеріальної бази для розвитку музейної діяльності [1, 2, 3].
Посилання
Список джерел
Закон України «Про музеї та музейну справу» від 29.06.1995 р. № 250/95 (зі змінами 2000-2020 рр.). ВВР, № 50, ст. 463.
ДБН В.2.2.9:2018. Громадські будинки і споруди. Основні положення. – Київ: Мінрегіон України, 2019. – С. 41.
Дивак В.І. Методичні засади архітектурно-планувального розширення художніх музеїв. Автореф. дис. к. арх.: 18.00.02 / КНУБА. – Київ, 2016. – 21 с.
Сурикова К. Музей: Архитектурная история. – Москва: Издательский дом Высшей школы экономики, 2021. – С. 129–141.
Ноговіцина Т.В., Карнова А.В. Принципи архітектурно-планувальної організації сучасних музеїв // Регіональні проблеми архітектури та містобудування: зб. наук праць. – Одеса «ОДАБА», – Вип. 13 «Теорія і практика». – С. 81–86.
Paul von Naredi-Rainer. Museum Buildings. – Basel: Design Manual. 2004. – 250 p.
Марінова С.В. Художні музеї США: історичні традиції та еволюція. Автореф. дис. к. мистецтв.: 17.00.08 / КДІК – Київ, 1997. – 23 с.
Овсянникова Елена. Архитектурная типология. – Екатеринбург: ТATLIN, 2015. – С. 28–29.
Інґрем К. Це Далі / Перекл. з англ. Р.Паранько. – Львів: Вид-во Старого Лева, 2018. – С. 74.
Фремптон К. Современная архитектура. Критический взгляд на летопись развития. Пер. з англ. Дубченко Е.А. – Москва: Стройиздат, 1990. – С. 416–419.
Kenneth Powell. Richard Rogers. Complete Works. Volume One – London: Phaidon Press Limited, 1999. – Р. 102–133.
Куцевич Вадим. Новітня архітектура Парижа // Архітектура України. – Київ, 1991. – № 6. – С. 50–55.
Болотов Г.І. Основи формування середовища. – Київ: «Лазурит-Поліграф», 2012. – С. 267–274.
Куцевич В.В. Творчий феномен конкурсного проектування // Будівництво України. – Київ, 2019. – №1. – С. 13–14.
Руденко С. Б. Музей як засіб розв’язання соціально-комунікаційних проблем // Культура і сучасність: альманах. – Київ: Ідея-принт, 2018. – № 2. – С. 22–27.
Земницький Е. Виток спирали // Вокруг света. – Москва, 2002. – № 1(2736). – С. 98–107.
Kurt W. Forster. Frank O. Gehry. The Complete Works. Irancescodal Co. – New York: The Monacelli Press, 1980. – P. 480–497.
Вайдахер Ф. Загальна музеєлогія: Посібник / Перекл. з нім. В.Лозинського, О.Лянга, Х.Назаревича. – Львів: «Літопис», 2005. – 632 с.
Бабкина К. Музей всего // Travel professional magazine. – Київ, 2013. – № 5. С. 76–77.
Ван Чжао Хун. Архітектурно-дизайнерське рішення Tree ART MUSEUM в Пекіні: Переосмислення традиційних підходів // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтва: зб. наук праць. – Харків: ХДАДМ, 2018. – № 3. – С. 13–17.
Серви Катерина. Акрополь. Музей Акрополя. – Афины: ЕКДОТІКЕ ATHENON S.A., 2011. – С. 94–167.
References
Zakon Ukrayiny «Pro muzeyi ta muzejnu spravu» [About museums and museum business] vid 29.06.1995 r. № 250/95 (zi zminamy 2000-2020 rr.). VVR, № 50, p. 463. (in Ukrainian)
DBN V. 2.2-9: 2019. Gromads’ki budivli i sporudy. Osnovni polozhennya. Kyiv: Minregion Ukrayiny. 2019 (zi zminamy 2022) [Public buildings and structures. Substantive provisions. Kyiv: Ministry of Regional Development of Ukraine. 2019 (as amended in 2022)]. (in Ukrainian)
Dyvak V.I. (2016) Metodychni zasady arxitekturno-planuval’nogo rozshyrennya hudozhnih muzeyiv [Methodical bases of architectural and planning expansion of art museums] Avtoref. dis. k. arch. :18.00.02/KNUBA. – Kyiv, 21 p. (in Ukrainian)
Surikova K. (2021) Muzey: Arkhitekturnaya istoriya [Architectural history.]. – Moskva: Izdatelskiy dom Vysshey shkoly ekonomiki, – pp. 129–141. (in Russian)
Nogovicyna T.V., Karnova A.V. Pryncypy architekturno-planuval’noyi organizaciyi suchasnych muzeyiv [Principles of architectural and planning organization of modern museums] // Regional’ni problemy architektury ta mistobuduvannya: zb. nauk pracz. – Odesa «ODABA», – Vyp. 13 «Teoriya I praktyka». – P. 81–86. (in Ukrainian)
Paul von Naredi-Rainer. Museum Buildings. – Basel: Design Manual. 2004. – 250 p. (in English)
Marinova S.V. (1997) Xudozhni muzeyi SShA: istorychni tradyciyi ta evolyuciya [US Art Museums: Historical Traditions and Evolution]. Avtoref. dis. k. mystecztv.: 17.00.08 / KDIK – Kyiv, 23 p. (in Ukrainian)
Ovsyannykova Elena. (2015) Arkhitekturnaya typologiya [Architectural typology] – Ekaterynburg: TATLIN, P. 28–29. (in Russian)
Ingrem K. Ce Dali (2018) / Perekl. z angl. R.Paranko [This is Dali / Translated from English R. Paranko]. – Lviv: Vyd-vo Starogo Leva, P. 74. (in Ukrainian)
Frempton K. (1990) Sovremennaya arkhitektura. Kriticheskyj vzglyad na letopis’ razvitiya. Per. z angl. Dubchenko E.A. [Modern architecture. A critical look at the chronicle of development. Per. from English Dubchenko E.A.] – Moskva: Strojizdat, P. 416–419. (in Russian)
Kenneth Powell. Richard Rogers. Complete Works. Volume One – London: Phaidon Press Limited, 1999. – Р. 102–133. (in English)
Kucevych Vadym. (1991) Novitnya arkhitektura Paryzha [The latest architecture of Paris] // Arkhitektura Ukrainy. – Kyiv, № 6. – P. 50–55. (in Ukrainian)
Bolotov G.I. (2012) Osnovy formuvannya seredovyshha [Fundamentals of environmental formation]. – Kyiv: «Lazuryt-Poligraf», P. 267–274. (in Ukrainian)
Kucevych V.V. (2019) Tvorchiy fenomen konkursnoho proektuvannya [Creative phenomenon of competitive design] // Budivnycztvo Ukrainy. – Kyiv, № 1. – P. 13–14. (in Ukrainian)
Rudenko S. B. (2018) Muzej yak zasib rozviyazannya social’no-komunikacijnykh problem [Museum as a means of solving social and communication problems] // Kul’tura i suchasnist’: al’manax. – Kyiv: Ideya-prynt, № 2. – P. 22–27. (in Ukrainian)
Zemnyczkyj E. (2002) Vytok spirali // Vokrug sveta [Spiral turn]. – Moskva, № 1 (2736). – P. 98–107. (in Russian)
Kurt W. Forster. Frank O. Gehry. (1980) The Complete Works. Irancescodal Co. – New York: The Monacelli Press, P. 480–497. (in English)
Vajdaxer F. (2005) Zagal’na muzeyelogiya: Posibnyk / Perekl. z nim. V. Lozyns’koho, O. Lyanga, Kh. Nazarevycha [General Museology: A Handbook]. – Lviv: «Litopys», 632 p. (in Ukrainian)
Babkyna K. (2013) Muzej vsego [Museum of everything] // Travel professional magazine. – Kyiv, № 5. P. 76–77. (in Ukrainian)
Van Chzhao Xun. (2018) Arkhitekturno-dyzajners’ke rishennya Tree ART MUSEUM v Pekini: Pereosmyslennya tradycijnykh pidkhodiv [Architectural and design solution Tree ART MUSEUM in Beijing: Rethinking traditional approaches] // Visnyk Kharkivs’koyi derzhavnoyi akademiyi dyzajnu i mystecztva: zb. nauk pracz. – Kharkiv: XDADM, № 3. – P. 13–17. (in Ukrainian)
Servy Kateryna. (2011) Akropol’. Muzej Akropolya [Acropolis. Acropolis Museum]. – Afinу: EKDOTIKE ATHENON S.A., P. 94–167. (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Вадим Куцевич
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).