МІФОПОЕТИКА ТА МІФОТВОРЧІСТЬ В МЕТОДИЦІ ДОСЛІДЖЕННЯ СТАРОДАВНЬОЇ КИТАЙСЬКОЇ АРХІТЕКТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2022.63.110-123Ключові слова:
структура методу історико-архітектурного дослідження, методологія історії стародавньої китайської архітектури, міф, міфопоетика, міфотворчість, даосизмАнотація
У статті дається модель структури методу історико-архітектурного дослідження стародавньої китайської архітектури, побудована з опорою на попередні загальнотеоретичні дослідження методів науки. Структурний аналіз має на увазі розгляд наукового методу як системи утворюючих його елементів і принципів взаємодії цих елементів шляхом дослідження їх взаємозв'язків. Застосування даного підходу в дослідженні наукового методу обґрунтовано складністю його організації. Структурний аналіз дозволяє розглянути метод як «систему субординованих пізнавальних прийомів» [1]. Структура є основною характеристикою дослідного методу поза залежністю від його дисциплінарної приналежності, тому що вона здатна відбивати як типологічні ознаки методу, так і його індивідуальні особливості, що дозволяють оформити даний метод в якості окремої гносеологічної одиниці. Запропонована модель доповнюється методами міфотворчого та міфопоетичного аналізу стародавньої китайської архітектури, з урахуванням ідей даосизму та постулату домінуючого значення природнього середовища у культурі. Отримана характеристика дає досить повне уявлення про даний метод історико-архітектурного дослідження, що підтверджує функціональність запропонованої теоретичної моделі. Актуальність теми дослідження обумовлена потребою вивчення традиційної архітектури стародавнього Китаю, виявлення її ролі в сучасному художньому процесі. Це питання сьогодні є особливо актуальним і недостатньо розробленим в архітектурній теорії східно-європейської наукової спільноти. В даний час українська наука звертає увагу на вивчення спадщини китайської архітектури, зокрема, храмової, яка втілює своєрідність духовного світу народів Китаю за рахунок відображання багатої міфотворчості в архітектоніці будівель і споруд.
Посилання
Література
Антонов, В.Л. Композиція міського середовища (методологічні проблеми системного підходу) [Текст]: Дис ... докт. архіт. 18.00.01 / В.Л. Антонов. – М., 1987. – 440 с.
Ащепков, Е. А. Архітектура Китаю / Е. А. Ащепков. - Москва: Державне видавництво літератури з будівництва, архітектури та будівельних матеріалів, 1959. – 368 с.
Іконніков А.В. Поетика архітектурного простору [Текст] А.В. Іконніков. // Мистецтво ансамблю. Художній предмет, інтер'єр, архітектура, середовище. – М.: Образотворче мистецтво, 1988. – С. 163–204.
Кравцова, М. Є. Світова художня культура. Історія мистецтва Китаю: навч. посібник / М. Є. Кравцова. – Санкт-Петербург: Лань: Тріада, 2016. – 960 с.
Лао-Цзи. Дао-Де-Цзин / Лао-Цзи. – Москва: Медков С. Б., 2017. – 192 с.
Лінч, К. Образ міста [Текст] / К. Лінч. – М .: Стройиздат, 1982. – 327 с.
Лоу Цінсі. Класичні сади і парки Китаю / Лоу Цінсі; пер. Сан Хуа, Хе Жу, Лі Депін. – Пекін: Міжконтинентальне видавництво Китаю, 2018. – 152 с.
Лук’янов, А. Е. Доля і природа у Великій тріаді Неба – Людини – Землі / А. Е. Лук’янов // Китай. – 2019. – № 11. – С. 79.
Ріфтін, Б. Л. Казки Китаю. Монографія. / Б. Л. Ріфтін // АСТ. – 2007. – С. 93.
Пучков, А.О. Про засади і межі застосування терміна «поетика» в архітектурознавстві [Текст] А.О. Пучков // Регіональні проблеми архітектури та містобудування. Зб. науч. пр. No 7-8. – Одеса: Астропринт, 2005. – С. 344–353.
Таруашвілі, Л.І. Тектоніка візуального образу в поезії античності і християнської Європи. До питання про культурно-історичні передумови ордерного зодчества [Текст] / Л.І. Таруашвілі. – М.: Мови російської культури, 1998. – 376 с.
Храм земний і небесний / уклад. і авт. предисл. Ш. М. Шкуров. – Москва: Прогрес-Традиція, 2016. – 584 с.
Шувалов, В. М. Особливості формування і розвитку реакційних об'єктів Китаю / В. М. Шувалов / Вісник Московського державного відкритого університету. Серія: Техніка та технологія. – 2020. – № 3. – С. 71–77.
Шубович, С. О. Архітектурна композиція у світлі міфопоетики / Монографія. / С. О. Шубович. – Харків.: РИП «Оригінал», 1999. – 636 с.
Юй Дун. Китайська культура / Юй Дун, Чжун Фен, Лінь Сяолін. – Пекін, 2020. – 108 с.
Yang Nan. On the idea of ritual and music in ancient Chinese architectural design [J]. Meiyuan, 2009 (06): 82–84.
Yang Tianyu. Rites. Under [M] // Rites. Under. 2004.
Yang Bojun. Analects of Confucius: Collection Edition [M]. 2015.
Yue Tingting. Research on the Thought of "Harmony between Man and Nature" in Chinese Traditional Architecture [J]. Ju She, 2019 (01): 193.
Zhang Yuanjin. Zhao An in Tianlou and Eight Diagrams in Zhouyi [J]. Fujian Chronicle, 2015 (03): 62–64.
Zhang Yong. Research on Yin Yang and Five Elements in Lao Zi [D]. Huazhong Normal University, 2017.
References
Antonov V.L. (1987). Composition of the urban environment (methodological problems of the system approach). [Kompozytsiia miskoho seredovyshcha (metodolohichni problemy systemnoho pidkhodu)]: dys ... dokt. arkhit. 18.00.01 / Antonov V.L., 440 p. (in Russian)
Ashchepkov E. A. (1959). Chinese architecture. [Arkhitektura Kytaiu]. Derzhavne vydavnytstvo literatury z budivnytstva, arkhitektury ta budivelnykh materialiv, 368 p. (in Russian)
Ikonnikov A.V. (1988). Poetics of architectural space. [Poetyka arkhitekturnoho prostoru]. Obrazatvorche mystetstvo, 163–204. (in Russian)
Kravtsova M. Ye. (2016). World art culture. History of Chinese art. [Svitova khudozhnia kultura]. Sankt-Peterburh: Lan: Triada, 960 p. (in Russian)
Medkov S. B. (2017). Lao-Tszy. Dao-De-Tszyn. [Lao-Tszy. Dao-De-Tszyn]. Moskva: Medkov S. B., 192 p. (in Russian)
Linch, K. (1982). Image of the city. [Obraz mista]. M.: Stroiyzdat, 327 p. (in Russian)
Lou Tsinsi. (2018). Classic gardens and parks of China. [Klasychni sady i parky Kytaiu]. Pekin: Mizhkontynentalne vydavnytstvo Kytaiu, 152 p. (in Russian)
Lukianov, A. E. (2019). Fate and nature in the great triad "heaven -man-earth". [Dolia I pryroda u Velykii triadi Neba – Liudyny – Zemli]. Kytai, № 11, 79 p. (in Russian)
Riftin, B. L. (2007). Fairy tales of china. Monograph. [Kazky Kytaiu. Monohrafiia]. AST, 93 p.
Puchkov, A.O. (2005). On the principles and limits of the term poetics in architectural studies. [Pro zasady i mezhi zastosuvannia termina «poetyka» v arkhitekturoznavstvi]. Zb. nauch. pr., No 7-8, Odesa: Astroprynt, 344–353. (in Russian)
Taruashvili, L.I. (1998). Tectonics of the visual image in the poetry of antiquity and Christian Europe. [Tektonika vizualnoho obrazu v poezii antychnosti i khrystyianskoi Yevropy]. M .: Movy rosiiskoi kultury, 376 p.
Shkurov Sh. M. (2016). Temple on earth and heaven. [Khram zemnoi i nebesnyi]. Moskva: Prohres-Tradytsiia, 584 p. (in Russian)
Shuvalov V. M. (2020). Features of the formation and development of recreational facilities in China. [Osoblyvosti formuvannia i rozvytku reaktsiinykh obiektiv Kytaiu] Visnyk Moskovskoho derzhavnoho vidkrytoho universytetu, № 3, 71–77. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=18023767 (in Russian)
Shubovych S. O. (1999). Architectural composition in the light of mythopoetics. [Arkhitekturna kompozytsiia u svitli mifopoetyky]. Kharkiv.: RYP «Oryhinal», 636 p. URL: https://eprints.kname.edu.ua/27373/1/pdf (in Ukranian)
Yui Dun (2020). Chinese culture. Pekin, 108 p. (in English)
Yang Nan. (2009). On the idea of ritual and music in ancient Chinese architectural design. Meiyuan, (06): 82–84. (in English)
Yang Tianyu. (2004). Rites. Under. (in English)
Yang Bojun. (2015). Analects of Confucius: Collection Edition. (in English)
Yue Tingting. (2019).Research on the Thought of "Harmony between Man and Nature" in Chinese Traditional Architecture. Ju She, (01): 193 p. (in English)
Zhang Yuanjin. (2015). Zhao An in Tianlou and Eight Diagrams in Zhouyi. Fujian Chronicle, (03): 62–64. (in English)
Zhang Yong. (2017) Research on Yin Yang and Five Elements in Lao Zi. Huazhong Normal University. (in English)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 У Чанчжи
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).