АРХІТЕКТУРА МУСУЛЬМАНСЬКИХ МЕЧЕТЕЙ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2022.62.264-277Ключові слова:
Іслам, мусульманські мечеті, орієнтальне зодчество, традиції, архітектурно-планувальні рішення, композиційні рішення, конструктивні рішенняАнотація
У статті розглядається історичні передумови проникнення ісламу на територію України і формування ісламської сакральної архітектури. Розглянута поява мусульман на українських землях, насамперед на південних, яка була зумовлена розміщенням України на порубіжжі двох великих цивілізацій – християнської та мусульманської. Географічне положення України визначало активну її взаємодію з мусульманськими країнами та народами. При цьому іслам у межах сучасної України відіграв значну етноформувальну роль у житті деяких народів, які сформувалися на українських землях – (кримські татари та ногайці).
Свідчення про постійне перебування мусульман у Київській Русі відносяться до ХІ ст., коли на службі у київського князя була кіннота з мусульман-печенігів. Другий період визначається як військово-колонізаційний, де йдеться про осідання на постійному місці народів, що сповідують іслам, а також колонізаційну політику Османської імперії в Північному Причорномор’ї і Подністров’ї. Кримський півострів став основним ареалом поширення ісламу на землях, що ввійшли до складу незалежної України. Саме тут зародилася і зміцніла унікальна мусульманська цивілізація [1-2].
Посилання
Список джерел:
Кримський А.Ю. Вибрані сходознавчі праці в п’яти томах. – Київ: Ін-т сходознавства ім. А. Кримського. Т.І. Арабістика (2007); Т. ІІ. Тюркологія (2007); Т.ІІІ. Тюркологія (2010); Т. IV. Іраністика (2008); Т. V. Іраністика (2010).
Закон України « Про свободу совісті та релігійні організації» Відомості Верховної Ради України. – Київ, 1992. - №15.
Релігії світу: Пер. з франц. / П. Балта, Ж. Боттеро, К. Шадефо та ін. – Київ: Махаон, 2005. – С. 182-197.
DR. Jan Barnes. Wored-Religions. Part 6: Islam. - London: Cartographica, 2008. – S. 119-142. ISBN: 978-1-84573-325-4
Дида І. Екологічні основи традиційної української архітектури: Монографія. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2009. – С. 90.
Історія української архітектури (Ю. С. Асєєв, В. В. Вечерський, О.М. Годованюк та ін.; за ред. В.І. Тімофієнка. - Київ: Техніка, 2003. - С. 182.
Засыпкин Б.Н. Памятники татарской архитектуры в Крыму. Москва, 1928. – С. 141-142.
Сапунова М.Ю. Тентоника в мусульманском зодчестве Крыма // Проблеми теории и историии архитектуры Украины: Сб. науч. тр. – Одесса: ОГАСА, 1999. – С. 116-118.
Асєєв Ю.С. Лебедев Г.А. Архитектура Крыма – Киев, 1961.
Крикун Ю.В. Пам’ятники кримсько-татарської архітектури (XIII-XX ст.). – Симферополь: «Таврия» , 2001. – 168 с.
Лопушинская Е.И. Мечеть Джума-Джами в Евпатории. История и реставрация // Строительство и архитектура. – Киев, 1989. - №7. – С. 22-25.
Винокур І.С., Хотюн Г.М. Кам’янець-Подільський державний історико-архітектурний заповідник. – Львів: «Карпати», 1986. – С. 112.
Логвин Г.Н. По Україні: Стародавні мистецькі пам’ятки. – Київ: Мистецтво, 1968. – С. 332.
Вечерський В. Втрачені об’єкти архітектурної спадщини України. – Київ: НДІТІАМ, 2002. – С. 377.
Тубли М.П. Авраам Мельников. – Москва: Стройиздат: Ленинград. - 1980. -С. 85-87.
Якубович Михайло. Іслам в Україні. Історія і сучасність. – Винниця: Тов «Нілан – ЛТД», 2016. – 264 с.
Рычков П.А. Дорогами южной Ровенщины (от Корца до Плашевой». - Москва: «Искусство», 1989. – С. 88-89.
Третяк К.О. Київ. Путівник по зруйнованому місту. – Київ, 2001. – С. 21-22.
Куцевич В.В. Особливості архітектури історичних та сучасних мусульманських мечетей // Будівництво України. – Київ, 2010. – С. 29-30.
Куцевич В.В. Історизм у сучасній архітектурі України // Будівництво України. – Київ, 2016. – С. 4-5.
Кириленко Елена. Восточные молитвы в среде города. Арабский культурный центр // Дом в интерьере – Киев, 2019. – С. 50-51.
Раллєв О.Б. Еволюція об’ємно-просторових форм арабських країн Близького сходу. Автореф. дис. к. арх.: 18.00.01 / КДТУБА. – Київ, 1996. - 32 с.
Дьомін М., Івашко Ю., Куідер Резга. Мечеті Алжиру. Архітектурні та урбаністичні аспекти. – Київ, 2019. – 192 с.
Жовква О.І. Змістоформи мечеті та закономірності формування на сучасному етапі розвитку сакральної архітектури // Вісник Нац. універ. «Львівська політехніка». – Львів, 2015. - №816. – С. 22-26.
Тимофієнко В. Нариси всесвітньої історії архітектури. Т.І. Кн. 1. Київ, 2000. – С. 16-21.
Сющук Ю.Г. Історико-теоретичні аспекти типології громадських будівель мусульманської архітектури Криму ХІІІ-ХVІІІ ст. Автореф. дис. к. арх.: 18.00.01 / НАОМА. – Київ, 2002 – 19 с.
Сапунова М. Ю. Архітектурно-композиційні прийоми мусульманських громадських будівель Криму ХІІІ-ХVІІІ ст. Автореф. дис. к. арх.: 18.00.01. / Нац. Універ. «Львівська політехніка». - Львів, 2007. – 21 с.
Наффа Кристиан. Центр духовного единения // Курьер Юнеско. – Москва, 1991. - № 1. С. 34-38.
Куцевич В.В. Культові будинки та споруди різних конфесій: посібник з проєктування 2-ге видання перероблене і доповнене. – Київ: КИЇВЗНДІЕП, 2009. – С. 75-84, 89, 93, 95-102.
ДБН В. 2.2-9: 2019. Громадські будівлі і споруди. Основні положення. Київ: Мінрегіон України. 2019 (зі змінами 2022).
References
Kryms`ky`j A.Yu. Vy`brani sxodoznavchi praci v p'yaty` tomax [Selected oriental works in five volumes]. – Kyiv: In-t sxodoznavstva im. A. Kry`ms`kogo. T.I. Arabisty`ka [Arabic studies] (2007); T. II. Tyurkologiya [Turkology] (2007); T.III. Tyurkologiya [Turkology] (2010); T. IV. Iranisty`ka [Iranian studies] (2008); T. V. Iranisty`ka [Iranian studies] (2010). (in Ukrainian)
Zakon Ukrayiny` «Pro svobodu sovisti ta religijni organizaciyi». [On freedom of conscience and religious organizations] Vidomosti Verxovnoyi Rady` Ukrayiny`. – Kyiv, 1992. - #15. (in Ukrainian)
Relihiji svitu [Religions of the world]: Per. z franc. / P. Balta, Ž. Bottero, K. Šadefo ta in. – Kyjiv: Maxaon, 2005. – S. 182-197 (in Ukrainian)
DR. Jan Barnes. Wored-Religions. Part 6: Islam. - London: Cartographica, 2008. – S. 119-142. ISBN: 978-1-84573-325-4. (in English)
Dyda I. (2009). Ekologichni osnovy` trady`cijnoyi ukrayins`koyi arxitektury`[Ecological bases of traditional Ukrainian architecture]: Monografiya. – L`viv: Vy`d-vo NU «L`vivs`ka politexnika», S. 90. (in Ukrainian)
Istoriya ukrayins`koyi arxitektury` [History of Ukrainian architecture] (Yu. S. Asyeyev, V. V. Vechers`ky`j, O. M. Godovanyuk ta in.; za red. V. I. Timofiyenka. - Ky`yiv: Texnika, 2003.- S. 182. (in Ukrainian)
Zasypkin B.N. (1928). Pamyatniki tatarskoy arkhitektury v Krymu. [Monuments of Tatar architecture in Crimea]. Moskva, S. 141-142. (in Russian)
Sapunova M. Yu. (1999). Tentonika v musulmanskom zodchestve Kryma [Tentonics in the Muslim architecture of the Crimea] // Problemi teorii i istoriii arkhitektury Ukrainy: Sb. nauch. tr. – Odessa: OGASA, S. 116-118. (in Russian)
Asєєv Yu.S. (1961). Lebedev G.A. (1961). Arkhitektura Kryma [Architecture of the Crimea] – Kiev, (in Russian)
Krykun Yu.V. (2001) Pam'yatny`ky` kry`ms`ko-tatars`koyi arxitektury` (XIII-XX st.). [Monuments of Crimean Tatar architecture (XIII-XX centuries)]– Sy`mferopol`: «Tavry`ya», 168 s. (in Ukrainian)
Lopushinskaya Ye.I. (1989) Mechet Dzhuma-Dzhami v Yevpatorii. Istoriya i restavratsiya [Mosque Juma-Jami in Evpatoria. History and restoration]// Stroitelstvo i arkhitektura. – Kiev, № 7. – S. 22-25. (in Russian)
Vinokur I.S. (1986), Hotyun G.M. (1986) Kam'yanecz`-Podil`s`ky`j derzhavny`j istory`ko-arxitekturny`j zapovidny`k [Kamyanets-Podilsky State Historical and Architectural Reserve]. – L`viv: «Karpaty`», S. 112. (in Ukrainian)
Logwin G.N Po Ukrayini [Across Ukraine]: Starodavni my`stecz`ki pam'yatky`. – Ky`yiv: My`stecztvo, 1968. – S. 332. (in Ukrainian)
Vechersky V. (2002) Vtracheni ob'yekty` arxitekturnoyi spadshhy`ny` Ukrayiny`[Lost objects of architectural heritage of Ukraine]. – Ky`yiv: NDITIAM, S. 377. (in Ukrainian)
Tubli M.P. (1980) Avraam Melnikov. – Moskva: Stroyizdat: Leningrad. S. 85-87. (in Russian)
Yakubovich Mikhail (2016) Islam v Ukrayini. Istoriya i suchasnist` [Islam in Ukraine. History and modernity]. – Vy`nny`cya: Tov «Nilan – LTD», 264 s. (in Ukrainian)
Rychkov P.A. (1989) Dorogami yuzhnoy Rovenshchiny (ot Kortsa do Plashevoy» [On the roads of the southern Rivne region (from Korets to Plasheva)]. - Moskva: «Iskusstvo», S. 88-89. (in Russian)
Tretyak K.O. (2001) Ky`yiv. Putivny`k po zrujnovanomu mistu [A guide to the ruined city]. – Kyiv, S. 21-22. (in Ukrainian)
Kucevych V.V. (2010) Osobly`vosti arxitektury` istory`chny`x ta suchasny`x musul`mans`ky`x mechetej [Features of the architecture of historical and modern Muslim mosques]// Budivny`cztvo Ukrayiny`. – Kyiv, S. 29-30. (in Ukrainian)
Kucevych V. V. (2016) Istoryzm u suchasnij arxitekturi Ukrayiny [Historicism in modern architecture of Ukraine]// Budivnycztvo Ukrayiny. – Kyiv, S. 4-5. (in Ukrainian)
Kirilenko Yelena (2019) Vostochnye molitvy v srede goroda. Arabskiy kulturnyy tsentr [Оriental prayers in the city environment. Arab Cultural Center] // Dom v interere – Kiev, S. 50-51. (in Russian)
Rallyev O.B. (1996) Evolyuciya ob'yemno-prostorovy`x form arabs`ky`x krayin Bly`z`kogo sxodu. Avtoref. dy`s. k. arx.: 18.00.01 [The evolution of three-dimensional forms of the Arab countries of the Middle East. Author's ref. dis. Architect: 18.00.01]/ KDTUBA. – Ky`yiv, 32 s. (in Ukrainian)
D`omin M. (2019), Ivashko Yu. (2019), Kuider Rezga (2019). Mecheti Alzhy`ru. Arxitekturni ta urbanisty`chni aspekty` [Mosques of Algeria. Architectural and urban aspects]. – Ky`yiv, 192 s. (in Ukrainian)
Zhovkva O.I. (2015) Zmistoformy` mecheti ta zakonomirnosti formuvannya na suchasnomu etapi rozvy`tku sakral`noyi arxitektury` [Contents of the mosque and patterns of formation at the present stage of development of sacred architecture]// Visny`k Nacz. univer. «L`vivs`ka politexnika». – L`viv, #816. – S. 22-26. (in Ukrainian)
Tymofiyenko V. (2000) Nary`sy` vsesvitn`oyi istoriyi arxitektury`[Essays on the world history of architecture]. T.I. Kn. 1. Ky`yiv, S. 16-21. (in Ukrainian)
Syushhuk Yu.G. (2002) Istory`ko-teorety`chni aspekty` ty`pologiyi gromads`ky`x budivel` musul`mans`koyi arxitektury` Kry`mu XIII-XVIII st. Avtoref. dy`s. k. arx.: 18.00.01 `[Historical and theoretical aspects of the typology of public buildings of Muslim architecture of the Crimea in the XIII-XVIII centuries. Author's ref. dis. Arch.: 18.00.01] / NAOMA. – Ky`yiv, 19 s. (in Ukrainian)
Sapunova M.Yu. (2007) Arxitekturno-kompozy`cijni pry`jomy` musul`mans`ky`x gromads`ky`x budivel` Kry`mu XIII-XVIII st. Avtoref. dy`s. k. arx.: 18.00.01. [Architectural and compositional techniques of Muslim public buildings of the Crimea in the XIII-XVIII centuries. Author's ref. dis. Arch. : 18.00.01]/ Nacz. Univer. «L`vivs`ka politexnika». - L`viv, 21 s. (in Ukrainian)
Naffa Kristian (1991) Tsentr dukhovnogo edineniya [Center for Spiritual Unity // Unesco Courier] // Kurer Yunesko. – Moskva, № 1. S. 34-38. (in Russian)
Kucevych V.V. (2009) Kul`tovi budy`nky` ta sporudy` rizny`x konfesij: posibny`k z proyektuvannya 2-ge vy`dannya pereroblene i dopovnene [Religious buildings and structures of various denominations: a design guide for the 2nd edition revised and supplemented]. – Ky`yiv: KY`YiVZNDIEP, S. 75-84, 89, 93, 95-102. (in Ukrainian)
DBN V. 2.2-9: 2019. Gromads`ki budivli i sporudy`. Osnovni polozhennya. Ky`yiv: Minregion Ukrayiny`. 2019 (zi zminamy` 2022) [Public buildings and structures. Substantive provisions. Kyiv: Ministry of Regional Development of Ukraine. 2019 (as amended in 2022)]. (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Куцевич Вадим
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).