ПРИКЛАДНЕ ЗНАЧЕННЯ СИМВОЛУ ХРЕСТА В АРХІТЕКТУРІ ПРАВОСЛАВНОГО ХРАМУ

Автор(и)

  • Владислав Хайдуков Київський національний університет будівництва і архітектури, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2003-4972

DOI:

https://doi.org/10.32347/2077-3455.2022.62.136-151

Ключові слова:

архітектура православних храмів, ставрографія, теорія архітектури, символ хреста, архітектурне проектування

Анотація

У статті досліджено проблему аналізу символіки в архітектурі православних храмів. Проведено аналіз наукових праць, дотичних до дослідження символу хреста в матеріальній культурі, включно з архітектурними об'єктами, розташованими на території України. Визначено взаємозв'язок форми і значення символу. Описано різноманітність сприйняття символу хреста, залежно від його функціонального призначення й трактування народною культурою християнських образів. Виявлено семантичну відмінність понять "знак" і "символ". Проаналізовано філософський аспект значення символу і його вплив на формування сакрального ядра храму. Визначено три основні періоди розвитку допоміжної історичної дисципліни ставрографії, які характеризуються поступовим зростанням наукової змістовності в дослідженнях. Виявлено недолік вивчення символу хреста в сфері архітектури, незважаючи на його широке застосування в православній сакральній архітектурі. Запропоновано вивчення прикладного значення символу у рамках архітектурної ставрографії, у складі теорії архітектури. Проаналізовано наукову літературу, яка стосується сфери архітектури, для виявлення процесу формування архітектурної ставрографії. Авторські напрацювання впроваджені в навчальний процес п'ятого курсу під час проектування православного храмового комплексу. Модернізовано архітектурно-конструктивну складову і об'ємно-просторове рішення сакральної споруди. Проаналізовано образно-смислове сприйняття символу хреста в структурі архітектурного сакрального простору храму. Описано процес поліпшення візуальної складової архітектури храмового комплексу у взаємозв'язку ансамблю і храму-домінанти. Продемонстровано приклади архітектурно-ставрографічного аспекту і візуальної гармонізації православних храмів у рамках християнських традицій.

Біографія автора

Владислав Хайдуков, Київський національний університет будівництва і архітектури

PhD student of Department of Architecture Fundamentals and Architectural Design

Посилання

List of resources

Альфред Шютц. Смысловая структура повседневного мира: очерки по феноменологической социологии. Пер. с англ.: А. Я. Алхасов, Н. Я. Мазлумянова. Москва: Институт Фонда «Общественное мнение», 2003. 336 с.

Аристотель. Сочинения: в 4 т. Т. 2. Москва: Мысль, 1978. 687 с.

Гадамер Х.-Г. Актуальность прекрасного. Михайлов А.В. (пер. с нем.). Москва: Искусство, 1991. 367 с.

Гнутова С. В. Крест в России. Москва: Даниловский благовестник, 2004. 284 с. С. 206

Лидов А.М. Иеротопия. Пространственные иконы и образы-парадигмы в византийской культуре. Москва: «Дизайн. Информация. Картография», 2009.

Малина В. Stavros як моральна сила, явлена у красі. Українознавство. 2007. №4. С. 238-246.

Михайло Станкевич. Українське художнє дерево XVI – XX ст. Львів, 2002. 477 с.

Міхась Раманюк. Беларускія народныя крыжи: манаграфия. «Наша нива», Дзянис Раманюк, Вільня, 2000. 222 с.

Нечитайло В. В. Каталог христианских нагрудных изделий искусства периода Киевской Руси (X – первой половины XIII столетия). Киев, 2001.

Никоненко С. В. К вопросу о соотношении символа и знака. Вестник Санкт-Петербургского университета. Философия и конфликтология, 2016. № 3. С. 47-52.

Осташова Н. В. Символ креста в истории культуры. дис.… канд. философ. наук: 24.00. 01. Санкт-Петербург, 2004. 175 с.

Платон. Собрание сочинений в 4 т. Т. 2 / Общ. ред. А. Ф. Лосева, В. Ф. Асмуса, А. А. Тахо-Годи; Примеч. А. Ф. Лосева и А. А. Тахо-Годи; Пер. с древнегреч. Москва: Мысль, 1993. С. 81-135

Православная энциклопедия. Т. XXXVIII. Москва: Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», 2015. С. 540-558.

Проць Т. Понятие “символ” в философских и социологических теориях: два конкурирующих способа интерпретации. Соціальні виміри суспільства: Зб. наук. пр. Київ: ІС НАН України, 2008. Вип. 11. С. 93-105.

Ставрографический сборник. Книга I. Сб. статей / Сост., науч. ред. и вступит. ст. С. В. Гнутовой. Москва: Изд-во Московской Патриархии; Изд-во «Древлехранилище», 2001. 283 с.

Ставрографический сборник. Книга II: Крест в Православии. Сб. статей / Сост., науч. ред. и вступит. ст. С. В. Гнутовой. Москва: Изд-во Московской Патриархии; Изд-во «Древлехранилище», 2003. 372 с.

Фёдоров Ю. А. Образ Креста. История и символика православных нагрудных крестов. Санкт-Петербург, 2000. 31 с.

Часовникова А. В. Христианские образы растительного мира в народной культуре. Петров крест. Адамова голова. Святая верба. Москва: Индрик, 2003. 247 с.

Чукова Т. А. Алтарь древнерусского храма конца X – первой трети XIII века. Основные архитектурные элементы по археологическим данным. Санкт-Петербург: Петербургское Востоковедение, 2004. 224 с.

Юрочкин В. Ю. Древнейшие изображения Креста Господня. Православные древности Таврики: Сборник материалов по церковной археологии / Ред.-сост. В. Ю. Юрочкин. Киев: Стилос, 2002. С. 21-50.

Юсов С. Л., Юсова Н. Н. Мотивация воздвижения нарочитых крестов у православных украинцев Буковинского Подолья. Исторический вестник. № 13-14. Москва-Воронеж, 2001. С. 168-179.

Яворская С. Л. Горы крестов. Феномен народной иертопии. Zarządzanie w Kulturze. 2012. Tom 13, Numer 4. s. 351-373. DOI 10.4467/20843976ZK.12.024.0802

IV научные чтения памяти И. П. Болотцевой. Сборник статей. Ярославль: Ярославский художественный музей, 2000. С. 110-121.

Marten Kuilman. QUADRALECTIC ARCHITECTURE – A Panoramic Review. Falcon Press, 2011.

URL: https://quadralectics.wordpress.com/4-representation/4-1-form/4-1-3-design-in-city-building/4-1-3-2-the-cross-shaped-model/ (дата звернення: 15 листопада 2021)

Smilgus, Hubertas. Kryžių kalnas. Šiauliai, 2000. 48 с.

References

Alfred Schütz. (2003). The Meaningful Structure of the Everyday World: Essays in Phenomenological Sociology. [Smyislovaya struktura povsednevnogo mira: ocherki po fenomenologicheskoy sotsiologii.] Translated from English: A. Y. Alkhasov, N. Y. Mazlumyanova. Institut Fonda «Obschestvennoe mnenie», 336 p. (in Russian)

Aristotle. Works: in 4 vols. (1978). [Aristotel. Sochineniya: v 4 t.] Myisl, Т. 2, 687 p. (in Russian)

Gadamer, H.-G. (1991). The Relevance of the Beautiful. [Aktualnost prekrasnogo] Translated from German by Mikhailov A.V. Iskusstvo, 367 p. (in Russian)

Gnutova S. В. (2004). The Cross in Russia. [Krest v Rossii] Danilovskiy blagovestnik, P. 206 (in Russian)

Lidov A.M. (2009). Hierotopy. Spatial Icons and Image-Paradigms in Byzantine Culture. [Ierotopiya. Prostranstvenny`e ikony` i obrazy`-paradigmy` v vizantijskoj kul`ture] Dizajn. Informacziya. Kartografiya. (in Russian)

Malina V. (2007). Stavros as moral force revealed in beauty. [Stavros yak moralna syla, yavlena u krasi] UkraYinoznavstvo. № 4, 238-246. (in Ukrainian)

Mikhailo Stankevich. (2002). Ukrainian artistic wood of XVI-XX centuries. [Ukrayinske hudozhnie derevo XVI – XX st.] 477 p. (in Ukrainian)

Mihas Ramanyuk. (2000). Belarusian folk crosses: monograph. [Belaruskiye narodnye kryzhi: managrafia.] "Nasha Niva, Dzianis Ramanyuk, 222 p. (in Belorussian)

Nechitaylo V. V. (2001). Catalogue of Christian breastplates from the period of Kievan Rus' (10th - first half of the 13th century). [Katalog hristianskih nagrudnyih izdeliy iskusstva perioda Kievskoy Rusi (X – pervoy polovinyi XIII stoletiya)] (in Russian)

Nikonenko S. В. (2016). On the relation between symbol and sign. [K voprosu o sootnoshenii simvola i znaka] Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Filosofiya i konfliktologiya, № 3, 47-52. (in Russian)

Ostashova N. V. (2004). The Symbol of the Cross in the History of Culture. [Simvol kresta v istorii kulturyi] dis.… kand. filosof. nauk: 24.00. 01. 175 p. (in Russian)

Plato. Collected Works in 4 vols. Collected editors: A. F. Losev, V. F. Asmus, A. A. Takho-Godi; Notes by A.F. Losev and A.A. Takho-Godi. (1993). [Platon. Sobranie sochineniy v 4 t.] Translated from Ancient Greek, Myisl, Vol.2, 81-135. (in Russian)

The Orthodox Encyclopaedia. (2015). [Pravoslavnaya entsiklopediya] Tserkovno-nauchnyiy tsentr «Pravoslavnaya entsiklopediya», Vol. XXXVIII, 540-558. (in Russian)

Proc T. (2008). The Notion of Symbol in Philosophical and Sociological Theories: Two Competing Ways of Interpretation. [Ponyatie “simvol” v filosofskih i sotsiologicheskih teoriyah: dva konkuriruyuschih sposoba interpretatsii] Sotsialni vymiry suspilstva: Zb. nauk. pr., Vyp. 11, 93-105. (in Russian)

Staurographic Digest. Book I. Collected articles. Compiled, scientific ed. and introductory article. С. V. Gnutova. (2001). [Stavrograficheskiy sbornik. Kniga I. Sb. statey] Izd-vo Moskovskoy Patriarhii; Izd-vo «Drevlehranilische», 283 p. (in Russian)

Staurographic Digest. Book II: The Cross in Orthodoxy. Collection of articles. Compiled by author, editor and preface. С. V. Gnutova. (2003). [Stavrograficheskiy sbornik. Kniga II: Krest v Pravoslavii. Sb. statey] Izd-vo Moskovskoy Patriarhii; Izd-vo «Drevlehranilische», 372 p. (in Russian)

Fedorov, Y. A. (2000). The Image of the Cross. History and Symbolism of Orthodox Pectoral Crosses. [Obraz Kresta. Istoriya i simvolika pravoslavnyih nagrudnyih krestov] 31 p. (in Russian)

Chasovnikova A. В. (2003). Christian images of flora in folk culture. Peter's Cross. Adam's head. The holy willow. [Hristianskie obrazyi rastitelnogo mira v narodnoy kulture. Petrov krest. Adamova golova. Svyataya verba] Indrik, 247 p. (in Russian)

Chukova T. A. (2004). The altar of the Old Russian temple of the end of the 10th – the first third of the 13th century. Basic architectural elements according to archaeological data. [Altar drevnerusskogo hrama kontsa X – pervoy treti XIII veka. Osnovnyie arhitekturnyie elementyi po arheologicheskim dannyim] Peterburgskoe Vostokovedenie, 224 p. (in Russian)

Yurochkin V.Y. (2002). The Most Ancient Images of the Holy Cross. Orthodox Antiquities of Tavrika: Collection of Materials on Church Archaeology. Editors-compiler. V.Yurochkin. [Drevneyshie izobrazheniya Kresta Gospodnya. Pravoslavnyie drevnosti Tavriki: Sbornik materialov po tserkovnoy arheologii] Stilos, 21-50. (in Russian)

Yusov S. L. L., Yusova N. N. (2001). The Motivation of the Erected Crosses among the Orthodox Ukrainians of Bukovina Podolia. [Motivatsiya vozdvizheniya narochityih krestov u pravoslavnyih ukraintsev Bukovinskogo Podolya] Istoricheskiy vestnik. № 13-14, 168-179. (in Russian)

Yavorskaya S. L. Л. (2012). Mountains of Crosses. The Phenomenon of Folk Hiertopia. [Goryi krestov. Fenomen narodnoy iertopii] Zarządzanie w Kulturze. Tom 13, Number 4, 351-373. DOI: 10.4467/20843976ZK.12.024.0802 (in Russian)

IV scientific readings in the memory of I.P. Bolotseva. (2000). [IV nauchnyie chteniya pamyati I. P. Bolottsevoy. Sbornik statey] Yaroslavskiy hudozhestvennyiy muzey, 110-121. (in Russian)

Marten Kuilman (2011). QUADRALECTIC ARCHITECTURE – A Panoramic Review. Falcon Press.

Avaible: https://quadralectics.wordpress.com/4-representation/4-1-form/4-1-3-design-in-city-building/4-1-3-2-the-cross-shaped-model/ [Accessed 15.11.2021] (in English)

Smilgus, Hubertas. (2000). Kryžių kalnas. Šiauliai, 48 p. (in Lithuanian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-31

Як цитувати

Хайдуков, В. . (2022). ПРИКЛАДНЕ ЗНАЧЕННЯ СИМВОЛУ ХРЕСТА В АРХІТЕКТУРІ ПРАВОСЛАВНОГО ХРАМУ. Сучасні проблеми Архітектури та Містобудування, (62), 136–151. https://doi.org/10.32347/2077-3455.2022.62.136-151

Номер

Розділ

Статті