ПРИКЛАДНЕ ЗНАЧЕННЯ СИМВОЛУ ХРЕСТА В АРХІТЕКТУРІ ПРАВОСЛАВНОГО ХРАМУ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2022.62.136-151Ключові слова:
архітектура православних храмів, ставрографія, теорія архітектури, символ хреста, архітектурне проектуванняАнотація
У статті досліджено проблему аналізу символіки в архітектурі православних храмів. Проведено аналіз наукових праць, дотичних до дослідження символу хреста в матеріальній культурі, включно з архітектурними об'єктами, розташованими на території України. Визначено взаємозв'язок форми і значення символу. Описано різноманітність сприйняття символу хреста, залежно від його функціонального призначення й трактування народною культурою християнських образів. Виявлено семантичну відмінність понять "знак" і "символ". Проаналізовано філософський аспект значення символу і його вплив на формування сакрального ядра храму. Визначено три основні періоди розвитку допоміжної історичної дисципліни ставрографії, які характеризуються поступовим зростанням наукової змістовності в дослідженнях. Виявлено недолік вивчення символу хреста в сфері архітектури, незважаючи на його широке застосування в православній сакральній архітектурі. Запропоновано вивчення прикладного значення символу у рамках архітектурної ставрографії, у складі теорії архітектури. Проаналізовано наукову літературу, яка стосується сфери архітектури, для виявлення процесу формування архітектурної ставрографії. Авторські напрацювання впроваджені в навчальний процес п'ятого курсу під час проектування православного храмового комплексу. Модернізовано архітектурно-конструктивну складову і об'ємно-просторове рішення сакральної споруди. Проаналізовано образно-смислове сприйняття символу хреста в структурі архітектурного сакрального простору храму. Описано процес поліпшення візуальної складової архітектури храмового комплексу у взаємозв'язку ансамблю і храму-домінанти. Продемонстровано приклади архітектурно-ставрографічного аспекту і візуальної гармонізації православних храмів у рамках християнських традицій.
Посилання
List of resources
Альфред Шютц. Смысловая структура повседневного мира: очерки по феноменологической социологии. Пер. с англ.: А. Я. Алхасов, Н. Я. Мазлумянова. Москва: Институт Фонда «Общественное мнение», 2003. 336 с.
Аристотель. Сочинения: в 4 т. Т. 2. Москва: Мысль, 1978. 687 с.
Гадамер Х.-Г. Актуальность прекрасного. Михайлов А.В. (пер. с нем.). Москва: Искусство, 1991. 367 с.
Гнутова С. В. Крест в России. Москва: Даниловский благовестник, 2004. 284 с. С. 206
Лидов А.М. Иеротопия. Пространственные иконы и образы-парадигмы в византийской культуре. Москва: «Дизайн. Информация. Картография», 2009.
Малина В. Stavros як моральна сила, явлена у красі. Українознавство. 2007. №4. С. 238-246.
Михайло Станкевич. Українське художнє дерево XVI – XX ст. Львів, 2002. 477 с.
Міхась Раманюк. Беларускія народныя крыжи: манаграфия. «Наша нива», Дзянис Раманюк, Вільня, 2000. 222 с.
Нечитайло В. В. Каталог христианских нагрудных изделий искусства периода Киевской Руси (X – первой половины XIII столетия). Киев, 2001.
Никоненко С. В. К вопросу о соотношении символа и знака. Вестник Санкт-Петербургского университета. Философия и конфликтология, 2016. № 3. С. 47-52.
Осташова Н. В. Символ креста в истории культуры. дис.… канд. философ. наук: 24.00. 01. Санкт-Петербург, 2004. 175 с.
Платон. Собрание сочинений в 4 т. Т. 2 / Общ. ред. А. Ф. Лосева, В. Ф. Асмуса, А. А. Тахо-Годи; Примеч. А. Ф. Лосева и А. А. Тахо-Годи; Пер. с древнегреч. Москва: Мысль, 1993. С. 81-135
Православная энциклопедия. Т. XXXVIII. Москва: Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», 2015. С. 540-558.
Проць Т. Понятие “символ” в философских и социологических теориях: два конкурирующих способа интерпретации. Соціальні виміри суспільства: Зб. наук. пр. Київ: ІС НАН України, 2008. Вип. 11. С. 93-105.
Ставрографический сборник. Книга I. Сб. статей / Сост., науч. ред. и вступит. ст. С. В. Гнутовой. Москва: Изд-во Московской Патриархии; Изд-во «Древлехранилище», 2001. 283 с.
Ставрографический сборник. Книга II: Крест в Православии. Сб. статей / Сост., науч. ред. и вступит. ст. С. В. Гнутовой. Москва: Изд-во Московской Патриархии; Изд-во «Древлехранилище», 2003. 372 с.
Фёдоров Ю. А. Образ Креста. История и символика православных нагрудных крестов. Санкт-Петербург, 2000. 31 с.
Часовникова А. В. Христианские образы растительного мира в народной культуре. Петров крест. Адамова голова. Святая верба. Москва: Индрик, 2003. 247 с.
Чукова Т. А. Алтарь древнерусского храма конца X – первой трети XIII века. Основные архитектурные элементы по археологическим данным. Санкт-Петербург: Петербургское Востоковедение, 2004. 224 с.
Юрочкин В. Ю. Древнейшие изображения Креста Господня. Православные древности Таврики: Сборник материалов по церковной археологии / Ред.-сост. В. Ю. Юрочкин. Киев: Стилос, 2002. С. 21-50.
Юсов С. Л., Юсова Н. Н. Мотивация воздвижения нарочитых крестов у православных украинцев Буковинского Подолья. Исторический вестник. № 13-14. Москва-Воронеж, 2001. С. 168-179.
Яворская С. Л. Горы крестов. Феномен народной иертопии. Zarządzanie w Kulturze. 2012. Tom 13, Numer 4. s. 351-373. DOI 10.4467/20843976ZK.12.024.0802
IV научные чтения памяти И. П. Болотцевой. Сборник статей. Ярославль: Ярославский художественный музей, 2000. С. 110-121.
Marten Kuilman. QUADRALECTIC ARCHITECTURE – A Panoramic Review. Falcon Press, 2011.
URL: https://quadralectics.wordpress.com/4-representation/4-1-form/4-1-3-design-in-city-building/4-1-3-2-the-cross-shaped-model/ (дата звернення: 15 листопада 2021)
Smilgus, Hubertas. Kryžių kalnas. Šiauliai, 2000. 48 с.
References
Alfred Schütz. (2003). The Meaningful Structure of the Everyday World: Essays in Phenomenological Sociology. [Smyislovaya struktura povsednevnogo mira: ocherki po fenomenologicheskoy sotsiologii.] Translated from English: A. Y. Alkhasov, N. Y. Mazlumyanova. Institut Fonda «Obschestvennoe mnenie», 336 p. (in Russian)
Aristotle. Works: in 4 vols. (1978). [Aristotel. Sochineniya: v 4 t.] Myisl, Т. 2, 687 p. (in Russian)
Gadamer, H.-G. (1991). The Relevance of the Beautiful. [Aktualnost prekrasnogo] Translated from German by Mikhailov A.V. Iskusstvo, 367 p. (in Russian)
Gnutova S. В. (2004). The Cross in Russia. [Krest v Rossii] Danilovskiy blagovestnik, P. 206 (in Russian)
Lidov A.M. (2009). Hierotopy. Spatial Icons and Image-Paradigms in Byzantine Culture. [Ierotopiya. Prostranstvenny`e ikony` i obrazy`-paradigmy` v vizantijskoj kul`ture] Dizajn. Informacziya. Kartografiya. (in Russian)
Malina V. (2007). Stavros as moral force revealed in beauty. [Stavros yak moralna syla, yavlena u krasi] UkraYinoznavstvo. № 4, 238-246. (in Ukrainian)
Mikhailo Stankevich. (2002). Ukrainian artistic wood of XVI-XX centuries. [Ukrayinske hudozhnie derevo XVI – XX st.] 477 p. (in Ukrainian)
Mihas Ramanyuk. (2000). Belarusian folk crosses: monograph. [Belaruskiye narodnye kryzhi: managrafia.] "Nasha Niva, Dzianis Ramanyuk, 222 p. (in Belorussian)
Nechitaylo V. V. (2001). Catalogue of Christian breastplates from the period of Kievan Rus' (10th - first half of the 13th century). [Katalog hristianskih nagrudnyih izdeliy iskusstva perioda Kievskoy Rusi (X – pervoy polovinyi XIII stoletiya)] (in Russian)
Nikonenko S. В. (2016). On the relation between symbol and sign. [K voprosu o sootnoshenii simvola i znaka] Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Filosofiya i konfliktologiya, № 3, 47-52. (in Russian)
Ostashova N. V. (2004). The Symbol of the Cross in the History of Culture. [Simvol kresta v istorii kulturyi] dis.… kand. filosof. nauk: 24.00. 01. 175 p. (in Russian)
Plato. Collected Works in 4 vols. Collected editors: A. F. Losev, V. F. Asmus, A. A. Takho-Godi; Notes by A.F. Losev and A.A. Takho-Godi. (1993). [Platon. Sobranie sochineniy v 4 t.] Translated from Ancient Greek, Myisl, Vol.2, 81-135. (in Russian)
The Orthodox Encyclopaedia. (2015). [Pravoslavnaya entsiklopediya] Tserkovno-nauchnyiy tsentr «Pravoslavnaya entsiklopediya», Vol. XXXVIII, 540-558. (in Russian)
Proc T. (2008). The Notion of Symbol in Philosophical and Sociological Theories: Two Competing Ways of Interpretation. [Ponyatie “simvol” v filosofskih i sotsiologicheskih teoriyah: dva konkuriruyuschih sposoba interpretatsii] Sotsialni vymiry suspilstva: Zb. nauk. pr., Vyp. 11, 93-105. (in Russian)
Staurographic Digest. Book I. Collected articles. Compiled, scientific ed. and introductory article. С. V. Gnutova. (2001). [Stavrograficheskiy sbornik. Kniga I. Sb. statey] Izd-vo Moskovskoy Patriarhii; Izd-vo «Drevlehranilische», 283 p. (in Russian)
Staurographic Digest. Book II: The Cross in Orthodoxy. Collection of articles. Compiled by author, editor and preface. С. V. Gnutova. (2003). [Stavrograficheskiy sbornik. Kniga II: Krest v Pravoslavii. Sb. statey] Izd-vo Moskovskoy Patriarhii; Izd-vo «Drevlehranilische», 372 p. (in Russian)
Fedorov, Y. A. (2000). The Image of the Cross. History and Symbolism of Orthodox Pectoral Crosses. [Obraz Kresta. Istoriya i simvolika pravoslavnyih nagrudnyih krestov] 31 p. (in Russian)
Chasovnikova A. В. (2003). Christian images of flora in folk culture. Peter's Cross. Adam's head. The holy willow. [Hristianskie obrazyi rastitelnogo mira v narodnoy kulture. Petrov krest. Adamova golova. Svyataya verba] Indrik, 247 p. (in Russian)
Chukova T. A. (2004). The altar of the Old Russian temple of the end of the 10th – the first third of the 13th century. Basic architectural elements according to archaeological data. [Altar drevnerusskogo hrama kontsa X – pervoy treti XIII veka. Osnovnyie arhitekturnyie elementyi po arheologicheskim dannyim] Peterburgskoe Vostokovedenie, 224 p. (in Russian)
Yurochkin V.Y. (2002). The Most Ancient Images of the Holy Cross. Orthodox Antiquities of Tavrika: Collection of Materials on Church Archaeology. Editors-compiler. V.Yurochkin. [Drevneyshie izobrazheniya Kresta Gospodnya. Pravoslavnyie drevnosti Tavriki: Sbornik materialov po tserkovnoy arheologii] Stilos, 21-50. (in Russian)
Yusov S. L. L., Yusova N. N. (2001). The Motivation of the Erected Crosses among the Orthodox Ukrainians of Bukovina Podolia. [Motivatsiya vozdvizheniya narochityih krestov u pravoslavnyih ukraintsev Bukovinskogo Podolya] Istoricheskiy vestnik. № 13-14, 168-179. (in Russian)
Yavorskaya S. L. Л. (2012). Mountains of Crosses. The Phenomenon of Folk Hiertopia. [Goryi krestov. Fenomen narodnoy iertopii] Zarządzanie w Kulturze. Tom 13, Number 4, 351-373. DOI: 10.4467/20843976ZK.12.024.0802 (in Russian)
IV scientific readings in the memory of I.P. Bolotseva. (2000). [IV nauchnyie chteniya pamyati I. P. Bolottsevoy. Sbornik statey] Yaroslavskiy hudozhestvennyiy muzey, 110-121. (in Russian)
Marten Kuilman (2011). QUADRALECTIC ARCHITECTURE – A Panoramic Review. Falcon Press.
Avaible: https://quadralectics.wordpress.com/4-representation/4-1-form/4-1-3-design-in-city-building/4-1-3-2-the-cross-shaped-model/ [Accessed 15.11.2021] (in English)
Smilgus, Hubertas. (2000). Kryžių kalnas. Šiauliai, 48 p. (in Lithuanian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Хайдуков Владислав
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).