ЗАСТОСУВАННЯ «ХВИЛЬОВОГО» МЕТОДУ ДО РОЗВ’ЯЗКУ ЗАДАЧ ОПТИМІЗАЦІЇ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ПАСАЖИРІВ ТА ВАНТАЖІВ У МЕГАПОЛІСАХ ЗАДЛЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЇХ ТРАНСПОРТНОЇ МЕРЕЖІ Й ІНФРАСТРУКТУРИ. Концептуальні основи, математичне забезпечення.
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2021.61.410-427Ключові слова:
хвильовий метод, розв’язок задач оптимізації, інженерна/транспортна логістика, варіаційне числення, принцип Ферма, методи геометричної оптики, мегаполіси, великі транспортно-логістичні центри, складиАнотація
Пропонується новий підхід до розв’язку задач оптимізації, які виникають у інженерній та транспортній логістиці при проектуванні та будівництві доріг (зокрема, у мегаполісах, поблизу великих транспортних вузлів, поблизу кордонів держави) задля перевезення вантажів та пасажирів й реалізації міжнародної торгівлі. Розглянуті фундаментальні задачі сучасної інженерної логістики – задача про оптимальне розміщення (транспортних вузлів) й задача про ідентифікацію та сегментацію логістичних, транспортно-логістичних зон. Вказані задачі розв’язуються за допомогою методів варіаційного числення, зокрема, т.з. «хвильового» методу, заснованого на принципі Ферма, існуючого у фізичній оптиці, котрий базується на аналогії між знаходженням глобального екстремуму інтегрального функціоналу й розповсюдженням світла у оптично неоднорідному середовищі. Для вказаного методу розроблений чисельний алгоритм для ПЕОМ.
Ідея «хвильового методу/підходу належить В.В. Башурову, котрий запропонував використовувати методи геометричної та фізичної оптики для дослідження прикладних задач безпеки та деяких суміжних питань. Сутність «хвильового методу» полягає у тому, що спочатку задача безпеки зводиться до пошуку глобального мінімуму нелінійного функціоналу. У свою чергу, задача мінімізації розв’язується шляхом побудови траєкторії руху фронту «світлової хвилі», котрий рухається у оптично неоднорідному середовищі.
Відшукання мінімуму функціоналу є класичною задачею варіаційного числення, для розв’язку котрої розроблений значний математичний апарат. Однак більшість відомих методів ефективно визначають тільки локальні екстремуми. «Хвильовий» метод дозволяє ефективно розв’язувати задачу знаходження глобального екстремуму.
У даній роботі запропонована концептуальна основа та науково обґрунтована модифікація даного «хвильового» методу задля розв’язку задач оптимізації, виникаючих у інженерній та транспортній логістиці, у тому числі задачі про оптимальне розміщення транспортного вузла, транспортно-логістичного центру (складу) й задач оптимальної ідентифікації та сегментації логістичних зон (мегаполісів, великих транспортних вузлів).
Посилання
Література
Лукинский В.С., Лукинский В.В., Малевич Ю.В. и др. Модели и методы теории логистики. СПб.: Изд-во Питер, 2007.
Логистика. Под ред. Б.А. Аникина. М.: ИНФРА-М, 2001.
Ельдештейн Ю.М. Логистика: учебник. Красноярск: Изд-во КГАУ, 2006.
Казаков А.Л., Поспелов А.М. Определение оптимального местонахождения базового контейнерного терминала // Транспорт Урала. 2008. № 2(17). C. 57–64.
Гаджинский А.М. Логистика. 12-е изд., перераб. и доп. М.: Изд-во Дашков и К., 2005.
Миротин Л.Б., Бульба А.В., Демин В.А. Логистика, технология, проектирование складов, транспортных узлов и терминалов. Ростов-на-Дону: Изд-во Феникс, 2009.
Журавская М.А., Тарасян В.С., Богданова А.В. Идентификация и сегментация логистических зон утилизации старых автомобилей на основе теории нечетких множеств//Транспорт Урала. 2010. № 3 (26). С. 11–14.
Башуров В.В., Филимоненкова Т.И. Математические модели безопасности. Новосибирск: Наука, 2009.
Башуров В.В. Применение методов геометрической оптики для решения задач безопасности объекта // Вычислит. технологии. 2006. Т. 11. № 4. С. 23–28.
Гельфанд И.А., Фомин С.В. Вариационное исчисление. М.: Наука, 1961.
Черноруцкий И.Г. Методы оптимизации и принятия решений: учебное пособие. СПб.: Изд-воЛань , 2001.
Эльсгольц Л.Э. Вариационное исчисление. М.: Изд-во ЛКИ, 2008.
Фейнман Р., Лейтон Р., Сэндс М. Фейнмановские лекции по физике. Т. 3. М.: Эдиториал УРСС, 2004.
Сидоров А.Ф. Избранные труды: Математика. Механика. М.: Физматлит, 2001.
Казаков А.Л., Лемперт А.А. Об одном подходе к решению задач оптимизации, возникающих в транспортной логистике // Автоматика и телемеханика. 2011. Вып. 7. С. 50-57.
References
Lukynskyi V.S., Lukynskyi V.V., Malevych Yu.V. y dr. Modely y metody teoryy lohystyky. SPb.: Yzd-vo Pyter, 2007. (in Russian)
Lohystyka. Pod red. B.A. Anykyna. M.: YNFRA-M, 2001. (in Russian)
Eldeshtein Yu.M. Lohystyka: uchebnyk. Krasnoiarsk: Yzd-vo KHAU, 2006. (in Russian)
Kazakov A.L., Pospelov A.M. Opredelenye optymalnoho mestonakhozhdenyia bazovoho konteinernoho termynala // Transport Urala. 2008. № 2(17). C. 57–64. (in Russian)
Hadzhynskyi A.M. Lohystyka. 12-e yzd., pererab. y dop. M.: Yzd-vo Dashkov y K., 2005. (in Russian)
Myrotyn L.B., Bulba A.V., Demyn V.A. Lohystyka, tekhnolohyia, proektyrovanye skladov, transportnыkh uzlov y termynalov. Rostov-na-Donu: Yzd-vo Fenyks, 2009. (in Russian)
Zhuravskaia M.A., Tarasian V.S., Bohdanova A.V. Ydentyfykatsyia y sehmentatsyia lohystycheskykh zon utylyzatsyy starыkh avtomobylei na osnove teoryy nechetkykh mnozhestv // Transport Urala. 2010. № 3 (26). S. 11–14. (in Russian)
Bashurov V.V., Fylymonenkova T.Y. Matematycheskye modely bezopasnosty. Novosybyrsk: Nauka, 2009. (in Russian)
Bashurov V.V. Prymenenye metodov heometrycheskoi optyky dlia reshenyia zadach bezopasnosty obyekta // Vychyslyt. tekhnolohyy. 2006. T. 11. № 4. S. 23–28. (in Russian)
Helfand Y.A., Fomyn S.V. Varyatsyonnoe yschyslenye. M.: Nauka, 1961. (in Russian)
Chernorutskyi Y.H. Metody optymyzatsyy y pryniatyia reshenyi: uchebnoe posobye. SPb.: Yzd-voLan , 2001. (in Russian)
Elsholts L.Э. Varyatsyonnoe yschyslenye. M.: Yzd-vo LKY, 2008.
Feinman R., Leiton R., Sends M. Feinmanovskye lektsyy po fyzyke. T. 3. M.: Edytoryal URSS,2004. (in Russian)
Sydorov A.F. Yzbrannye trudy: Matematyka. Mekhanyka. M.: Fyzmatlyt, 2001. (in Russian)
Kazakov A.L., Lempert A.A. Ob odnom podkhode k reshenyiu zadach optymyzatsyy, voznykaiushchykh v transportnoi lohystyke// Avtomatyka y telemekhanyka. 2011. Vyp. 7. S. 50-57. (in Russian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Човнюк Юрій, Разумова Катерина, Чередніченко Петро, Міщенко Олена
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).