ЖИВОПИСНИЙ ТВІР У КОЛОРИСТИЦІ ЖИТЛОВОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2020.57.394-411Ключові слова:
середовище, мистецтво, простір, твір, взаємодіяАнотація
Висвітлюється роль творів мистецтва, зокрема станкового живопису, у формуванні житлового середовища. Буття мистецького твору як елементу і водночас суб’єкту середовища розкриває подвійну роль мистецтва у формуванні самого середовища. Архітектурне середовище саме є об’єктом мистецтва, а, з іншого, у цьому об’єкті мистецтва з’являється ще один (або кілька) об’єктів мистецтва, які можуть бути пов’язаними між собою. Це і якості самого твору мистецтва – станкової картини, стінопису, твору ужиткового мистецтва або об’єкту дизайну, також особливості його сприйняття у залежності від місця його розташування та значення у середовищі.
Оскільки створенням середовища займаються різноманітні фахівці, сьогодні виразно спостерігається розрив цілісного об’єкта архітектури як мистецького явища як у проектному, технологічному, так і у часовому вимірах. Нерідко це спричиняє втрату первісного задуму архітектора. Необхідно виробити певні методичні підходи і практичні засоби щодо забезпечення втілення архітектурної чи мистецької ідеї, мінімізувати нефахові втручання.
Виявлення теоретичних основ взаємодії об’єктів мистецтва між собою, включаючи художні особливості архітектури і предметного середовища, потребують залучення нових ідей теоретиків та практиків архітектури, мистецтва, психології, естетики, соціоніки, лінгвістики, семіотики.
Якщо ми розглядаємо цілісність «житлове середовище – живописний твір», то з необхідністю мусимо знайти або надати середовищу властивостей живописного – тобто художнього – твору, а художньому твору – надати властивостей середовища. взаємодія мистецького твору і житлового простору та середовища життєдіяльності людини відбувається на різних рівнях, у яких задіяні як властивості самого мистецького об’єкту, так і характеристики простору та предметного середовища.
Досягнення гармонізації архітектурних та мистецьких особливостей житлового середовища відбувається за допомогою мистецьких засобів та адаптаційних властивостей як живописного твору, так і динамічності та варіативності простору. Засобами відповідності мистецького і архітектурного середовища виступають світло-тіньові характеристики структури, форми, фактури, текстури, колористики та особливості їх сценарного сприйняття. Створення відчуття людиною ідентифікації, задоволення, комфортності, гармонійності, освоєності, обжитості середовища її життєдіяльності у значній мірі залежить від наповненості простору мистецькими артефактами, які каталізують синтез мистецьких і середовищних якостей, водночас зберігаючи власну природу кожного із видів мистецтва.
Посилання
Список джерел
Adams, F.M., Osgood Ch.E. A cross-cultural study of the affective meanings of color // J. of cross-cultural psychol. 1973. 4. 2. 135-156.
Bąkowska M. Barwa w architekturze współczesnej – między globalizacją a identyfikacją miejsca, Instytut Historii Architektury, Sztuki i Techniki, Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska, Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. – OLPAN, 2007, 15–23, s. 15 (wstęp).
Berlin, В., Kay P. Basic color tenns. Their universality and evolution. Berkeley: University of California Press, Uca-Press. 1969.
Birren, F. Color preference as a clue to personality // Art psychotherapy. 1973. 1. P. 1316.
Holmes, C.B., Buchanan J.I. Color preference as a function of object described // Bulletin of the Psychonoic Society. 1984. 22(5). 423-425.
Krzysztof Ludwin. O kolorze w architekturze. Politechnika Krakowska. 2017. 192 s.
Luscher M. Psychologie der Farben. Basel, 1949.
Luscher M. The Luscher Color Test. N. Y., 1969. 268 p.
M.Rzepińska. Historia koloru. Arkady. Warszawa, 1989.
Osgood C.E., Suci G.J., Nannenbaum P.H. The measurement of meaning. — Illinois, 1957.
Гете И. В. Учение о цвете. Теория познания: пер. с нем. / И. В. Гете. — 2-е изд . — М. : Эдиториал УРСС, 2011 . — 200 с. — (Из наследия мировой философской мысли: этика).
Дерибере М. Цвет в жизни и деятельности человека. М., 1965.
Життя у кольорі / Ребекка Етвуд. Пер. з англ. Юлії Максимейко. — К.: ArtHuss, 2020. — 272 с.
Ивенс Р. М. Введение в теорию цвета. — М.: Мир, 1964. — 442 с.
Изард К. Эмоции человека. М., 1980.
Кандинский В. О духовном в искусстве (Живопись). JL: Фонд «Ленинградская галерея», 1990. 65 с.
Китаев-Смык Л.А. Психология стресса. М., 1983. 368 с.
Коваль Т.С. Художньо-образна функція кольористики // Актуальні питання науки та практики: досягнення та перспективи. К. 2007.
Ковенникова Е.В. Эстетическая значимость цвета: Автореф. дис. . канд. филос. наук. М„ 1982. 24 с.
Колористика інтер'єру: навч. посібник / О. І. Сєдак, О. Ю. Запорожченко ; Мін. освіти і науки, молоді та спорту; НАУ. — К. : Освіта України, 2011. — 247 с.
Колористична культура античного світу: Навчально-методичний посібник / Л. В. Бичкова. — Київ: Вища школа, 2003. — 135 с.
Кольорознавство: навчальний посібник / С. В. Прищенко. — 3-тє вид., випр. і доповн. — К.: Вид. дім «Кондор», 2018. — 436 с.
Кох Э., Вагнер Г. Индивидуальность Цвета. М., 1997.
Миронова Л. Н. Учение о цвете. — Минск: Вышэйш. шк., 1993. — 464 с.
Проблема цвета в психологии. Сб. / Отв. ред. A.A. Митькин, H.H. Корж. М.: Наука, 1993.207 с.
Психология цвета. Сб. пер. с англ. М.: Рефл-бук, Ваклер, 1996. 349с.
Роу К. Концепция цвета и цветовой символизм в древнем мире // Психология цвета. Сб. пер. с англ. М.: Рефл-бук, Ваклер, 1996. С. 7-46.
Сафуанова О.В. Формы репрезентации цвета в субъективном опыте: Дис. . канд. психол. наук. М., 1994. 270 с.
Соколов E.H., Измайлов Ч.А. Цветовое зрение. М.: МГУ, 1984.175 с.
Теорія кольору та кольороутворення: навч. посіб / Н. Д. Лотошинська, О. В. Івахів ; Мін. освіти і науки України, Нац. ун-т «Львів. політехніка». — Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2014. — 204 с.
Тонквист Г. Аспекты цвета. Что они значат и как могут быть использованы // Проблема цвета в психологии / Отв. ред. A.A. Митькин, H.H. Корж. М.: Наука, 1993. С.5-53.
Українське малярство Х-ХVІІІ століть: проблеми кольору / В. А. Овсійчук ; Ін-т народозн. НАН України. — Львів: [б.в.], 1996. — 479 с.
Фрилинг Г., Ауэр К. Человек, цвет, пространство. М., 1973.
Фрумкина P.M. Цвет, смысл, сходство. Аспекты психолингвистического анализа. М.: Наука, 1984. 175 с.
Цвет и психика / Б. А. Базыма ; Харьковская гос. академия культуры. — Х. : ХДАК, 2001. — 172с.
Юнг Р. Цвет и выражение внутреннего времени в западной живописи // Психология цвета. Сб. пер. с англ. М.: Рефл-бук, Ваклер, 1996. С. 135-180.
Яньшин П.В. Эмоциональный цвет. Эмоциональный компонент в психологической структуре цвета. Самара: Сам ГПУ, 1996. 218 с.
Яців М., Криворучко Ю. Архітектура світла в українській церкві: монографія. Львів, 2017. 308 с.
References
Adams, F.M., Osgood Ch.E. A cross-cultural study of the affective meanings of color // J. of cross-cultural psychol. 1973. 4. 2. 135-156.
Bąkowska M. Barwa w architekturze współczesnej - między globalizacją a identyfikacją miejsca, Instytut Historii Architektury, Sztuki i Techniki, Wydział Architektury, Politechnika Wrocawsłka, Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. - OLPAN, 2007, 15–23, s. 15 (wstęp). (in Polish)
Berlin, B., Kay P. Basic color tenns. Their universality and evolution. Berkeley: University of California Press, Uca-Press. 1969.
Birren, F. Color preference as a clue to personality // Art psychotherapy. 1973.1 P. 1316.
Holmes, C.B., Buchanan J.I. Color preference as a function of object described // Bulletin of the Psychonoic Society. 1984.22 (5). 423-425.
Krzysztof Ludwin. About kolorze w architekturze. Politechnika Krakowska. 2017.192 s. (in Polish)
Luscher M. Psychologie der Farben. Basel, 1949.
Luscher M. The Luscher Color Test. N. Y. 1969.268 p.
M. Rzepińska. Historia koloru. Arkady. Warszawa, 1989. (in Polish)
Osgood C.E., Suci G.J., Nannenbaum P.H. The measurement of meaning. - Illinois, 1957.
Goethe I V Teaching about color. Theory of knowledge: per. with him. / I. V. Goethe. - 2nd ed. - M.: Editorial URSS, 2011. - 200 p. - (From the heritage of world philosophical thought: ethics). (in Russian)
Deribere M. Color in human life and activity. M., 1965. (in Russian)
Life at Colorah / Rebecca Atwood. Per. from eng. Yulia Maksimeiko. - К.: ArtHuss, 2020 .- 272 p. (in Ukrainian)
Evans RM Introduction to color theory. - M .: Mir, 1964 .-- 442 p. (in Russian)
Izard K. Human emotions. M., 1980. (in Russian)
Kandinsky V. On the Spiritual in Art (Painting). JL: The Leningrad Gallery Foundation, 1990. 65 p. (in Russian)
Kitaev-Smyk L.A. Psychology of stress. M., 1983.368 p. (in Russian)
Koval T.S. Artistic-shaped function of coloristics // Actual nutrition of science and practice: reaching and prospects. K. 2007. (in Ukrainian)
Kovennikova E.V. Aesthetic significance of color: Author's abstract. dis. ... Cand. Philos. sciences. Moscow 1982.24 p. (in Russian)
Coloristics for interior: navch. posibnik / O. I. Sєdak, O. Yu. Zaporozhchenko; Min. to study science, youth and sports; NAU. - K.: Osvita Ukrainy, 2011 .-- 247 p. (in Ukrainian)
The culture of the antique light is coloristic: A basic methodical book / L. V. Bichkova. - Kiev: Vishcha school, 2003 .-- 135 p. (in Ukrainian)
Colored knowledge: the head master / S. V. Prishchenko. - 3-tє type., Vipr. and additional - К .: View. dim "Condor", 2018. - 436 p. (in Ukrainian)
Koch E., Wagner G. Individuality of Color. M., 1997. (in Russian)
Mironova LN Teaching about color. - Minsk: Vysheysh. shk., 1993 .- 464 p. (in Russian)
The problem of color in psychology. Sat. / Resp. ed. A.A. Mitkin, H.H. Cake. Moscow: Nauka, 1993, 207 p. (in Russian)
Psychology of color. Sat. per. from English. M.: Refl-book, Wackler, 1996.349s. (in Russian)
Rowe K. The concept of color and color symbolism in the ancient world // Psychology of color. Sat. per. from English. M .: Refl-book, Wackler, 1996.S. 7-46. (in Russian)
Safuanova OV Forms of color representation in subjective experience: Dis. ... Cand. psychol. sciences. M., 1994.270 p. (in Russian)
Sokolov E.H., Izmailov Ch.A. Color vision. Moscow: Moscow State University, 1984, 175 p. (in Russian)
Theory koloru and koloroutvorennya: navch. posib / N. D. Lotoshinska, O. V. Ivakhiv; Min. education and science of Ukraine, Nat. un-t "Lviv. politechnika ". - Lviv: View of Lviv. politechniki, 2014 .-- 204 p. (in Ukrainian)
Tonqvist G. Aspects of color. What they mean and how they can be used // The problem of color in psychology / Otv. ed. A.A. Mitkin, H.H. Cake. M .: Nauka, 1993.S. 5-53. (in Russian)
Ukrainian painting of the Х-ХVІІІ capital: problems of color / V. A. Ovsiychuk; Institute of People's Science NAS of Ukraine. - Lviv: [b.v.], 1996. - 479 p. (in Ukrainian)
Freeling G., Auer K. Man, color, space. M., 1973. (in Russian)
Frumkina P.M. Color, meaning, similarity. Aspects of psycholinguistic analysis. Moscow: Nauka, 1984.175 p. (in Russian)
Color and psyche / BA Bazyma; Kharkov state Academy of Culture. - H.: HDAK, 2001 .-- 172p. (in Russian)
Jung R. Color and Expression of Internal Time in Western Painting // Psychology of Color. Sat. per. from English. M.: Refl-book, Wackler, 1996.S. 135-180. (in Russian)
Yanshin P.V. Emotional color. The emotional component in the psychological structure of color. Samara: Sam GPU, 1996.218 p. (in Russian)
Yatsiv M., Kryvoruchko Y. Architecture of light in the Ukrainian church: monograph. Lviv, 2017, 308 p. (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Yuriy Kryvoruchko, Natalya Pavlyuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).