ТРАДИЦІЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ГОТИЧНИХ ФОРМ В САКРАЛЬНІЙ АРХІТЕКТУРІ КІНЦЯ ХІХ - ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2020.57.26-42Ключові слова:
формоутворення, сакральний простір, сакральна архітектура, історизм, архітектурний модернізм, традиція, трансформаціяАнотація
У статті проаналізовано історію змін у формуванні художнього образу сакральної архітектури XX століття, що представлена через призму конфлікту між старим і новим, традиційним та модерністським.
Розглянуто ситуацію в сакральній архітектурі на межі ХІХ – ХХ століть, яка представляє явище традиції трансформації. Зокрема питання, що носять більш загальний характер та стосуються ідеологічних причин різноманітності, питання виникнення історизму, який був противником течії радикальних нововведень, що виросла з модернізму.
Також досліджено функціоналістичну архітектуру, яка порушуючи традиції, позбавлена свідомо здобутої декоративності та програмно-асемантичної, представлена як така, що найкраще підходить для епохи кінця ХІХ початку ХХ століття. Представлено ряд тенденцій, які ознаменувалися продовженням традицій, декоративності чи наративності, значення яких для сьогодення стає особливо очевидним у галузі сакральної архітектури, яка повільніше піддалася тиску сучасності та підтримувала зв’язки з більш ранніми традиціями
Розглянуто чинники відродження готики (виникнення неоготики), які пов'язані політичним та економічним становищем, викликаним послідовними революціями в Європі з кінця 18 до середини 19 століття. Представлено погляди та аргументи на користь використання готичних елементів у формоутворенні сакральної архітектури на межі ХІХ – ХХ століть.
Посилання
Література
Ákos Moravánszky, Competing Visions, Aesthetic Invention and Social Imagination in Central European Architecture, 1867–1911, MIT Press, Cambridge (Mass.), London (England) 1998.
Białostock Jan, Innowacja i tradycja, Tradycja i innowacja. Mate- riały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, PWN, Warszawa 1981, s. 13.
Hitchcock Henry-Russell, Architecture: Nineteenth and Twentieth Centuries, Penguin Books, Harmondsworth 1967.
Gnatiuk L. AESTHETICS SHAPING SACRED SPACE/ Gnatiuk L., Terletska M. // Theory and practiсe of design. Collection of scientific papers. – Issue 11. Technical aesthetics. – К.: NAY, 2017. – C. 42–56. DOI: 10.18372/2415-8151.11.11874
Grabska Elżbieta, Poprzęcka Maria, Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, [wydanie drugie], Warszawa 1989, s. 464
Gropius Walter, The Scope of Total Architecture, Collier Books, New York 1970 [first edition: Harper, New York 1943] Heathcote 2001, s. 35.
Leśniakowska Marta, Koszczyc-Witkiewicz Jan i budowanie w jego czasach, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1998, s. 73.
Lewis Michael J., The Politics of the German Gothic Revival: August Reichensperger, The MIT Press, New York–Cambridge––London 1993
Mannheim Karl, Myśl konserwatywna, przeł. Sławomir Magala, Warszawa 1986, s. 25.
Mischke Wojciech, Gotyk między trwaniem i odnową, „Miscellanea Łódzkie” 1996, t. 1, z. 15. Materiały Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Łódzkiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Zakładu Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego Neogotyk w Muzeum Historii Miasta Łodzi w dniach 12–13 grudnia 1996 roku, s. 16.
Novalis, Die Christenheit oder Europa (1826), tenże, Schriften, Richard Samuel (red.), t. 3, Das philosophische Werk II, Stuttgart 1968
Ostrowska-Kębłowska Zofia, Historyzm w architekturze XIX wieku (próby wyjaśniania), Interpretacje dzieła sztuki. Studia i dyskusje, Warszawa–Poznań 1976, s. 100–102.
Panayotis Tournikiotis, The historiography of modern architecture, The MIT Press,Cambridge(Mass.),London(England) 1999.
Tuomi Ritva, On the search for a national style, „Abacus” [MuseumofFinnish Architecture] 1979, s. 57–96.
Popiel Jan SJ, Sakralny wyraz dawnych i współczesnych form architektury sakralnej, „Ruch Biblijny i Liturgiczny”, 3, 1984, s. 225–229.
Pugin W. N. Augustus, Contrasts: or, a Parallel between the Noble Edifices of Middle Ages, and correspondent Buildings of the Present Day; showing the Present Decay of Taste, London 1836 [Watk in 1997, s. 20]
Treib Edward Marc, Lars Sonck: from the roots, „Journal of the Society of Architectural Historians”, 30, 1971, 3, s. 228–237.
Булатов М. Антиномія // Філософський енциклопедичний словник / В.І. Шинкарук (гол. редкол.) та ін. – Київ: Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України: Абрис, 2002. – 742 с.
Витрувий, Десять книг об архитектуре М.: Архитектура-С, 2006. - 328 с. Репринтное издание 1936 года
Гнатюк Л.Р. Протиріччя у формуванні художнього образу сакрального простору в архітектурі ХХ століття. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Науково-технічний збірник. – Вип. 56. – К.: КНУБА, 2020. – C. 17–31. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2020.56.17-31
References
Ákos Moravánszky, Competing Visions, Aesthetic Invention and Social Imagination in Central European Architecture, 1867–1911, MIT Press, Cambridge (Mass.), London (England) 1998. (in English)
Białostock Jan, Innowacja i tradycja, Tradycja i innowacja. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, listopad 1979 roku, PWN, Warszawa 1981, s. 13. (in Polish)
Hitchcock Henry-Russell, Architecture: Nineteenth and Twentieth Centuries, Penguin Books, Harmondsworth 1967. (in English)
Gnatiuk L. AESTHETICS SHAPING SACRED SPACE/ Gnatiuk L., Terletska M. // Theory and practiсe of design. Collection of scientific papers. – Issue 11. Technical aesthetics. – К.: NAY, 2017. – C. 42–56. DOI: 10.18372/2415-8151.11.11874(in English)
Grabska Elżbieta, Poprzęcka Maria, Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, [wydanie drugie], Warszawa 1989, s. 464 (in Polish)
Gropius Walter, The Scope of Total Architecture, Collier Books, New York 1970 [first edition: Harper, New York 1943] Heathcote 2001, s. 35. (in English)
Leśniakowska Marta, Koszczyc-Witkiewicz Jan i budowanie w jego czasach, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1998, s. 73. (in Polish)
Lewis Michael J., The Politics of the German Gothic Revival: August Reichensperger, The MIT Press, New York–Cambridge––London 1993 (in English)
Mannheim Karl, Myśl konserwatywna, przeł. Sławomir Magala, Warszawa 1986, s. 25. (in Polish)
Mischke Wojciech, Gotyk między trwaniem i odnową, „Miscellanea Łódzkie” 1996, t. 1, z. 15. Materiały Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Łódzkiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Zakładu Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego Neogotyk w Muzeum Historii Miasta Łodzi w dniach 12–13 grudnia 1996 roku, s. 16. (in Polish)
Novalis, Die Christenheit oder Europa (1826), tenże, Schriften, Richard Samuel (red.), t. 3, Das philosophische Werk II, Stuttgart 1968 (in German)
Ostrowska-Kębłowska Zofia, Historyzm w architekturze XIX wieku (próby wyjaśniania), Interpretacje dzieła sztuki. Studia i dyskusje, Warszawa–Poznań 1976, s. 100–102. (in Polish)
Panayotis Tournikiotis, The historiography of modern architecture, The MIT Press, Cambridge (Mass.), London (England) 1999. (in English)
Tuomi Ritva, On the search for a national style, „Abacus” [Museum of Finnish Architecture] 1979, s. 57–96. (in English)
Popiel Jan SJ, Sakralny wyraz dawnych i współczesnych form architektury sakralnej, „Ruch Biblijny i Liturgiczny”, 3, 1984, s. 225–229. (in Polish)
Pugin W. N. Augustus, Contrasts: or, a Parallel between the Noble Edifices of Middle Ages, and correspondent Buildings of the Present Day; showing the Present Decay of Taste, London 1836 [Watk in 1997, s. 20] (in English)
Treib Edward Marc, Lars Sonck: from the roots, „Journal of the Society of Architectural Historians”, 30, 1971, 3, s. 228–237. (in English)
Bulatov M. Antynomiia // Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk / V.I. Shynkaruk (hol. redkol.) ta in. – Kyiv: Instytut filosofii imeni Hryhoriia Skovorody NAN Ukrainy: Abrys, 2002. – 742 s. (in Ukrainian)
Vytruvyj, Desjatj knygh ob arkhytekture M.: Arkhytektura-S, 2006. – 328 s. Repryntnoe yzdanye 1936 ghoda (in Russian)
Gnatіuk L.R. Contradictions in the Formation of the Artistic Image of Sacred Space in XX Century architecture. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannja. Naukovo-tekhnichnyj zbirnyk. –Vyp. 56. – K.: KNUBA, 2020. – C. 17–31. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2020.56.17-31(in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Liliia Gnatiuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).