Особливості синтезу мистецтв Радянської архітектури України ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2019.55.14-24Ключові слова:
архітектура, архітектурне середовище, стиль, синтез мистецтв, скульптура, живопис, декоративно-прикладне мистецтвоАнотація
У статті розглянуто синтез мистецтв в архітектурі України, його властивості, спираючись на архітектурні, художні, монументальні особливості стилів, починаючи з модерну, Українського архітектурного модерну, модернізму першої половини ХХ ст., постмодернізму, декоративізму та інших стилістичних напрямків кінця ХХ – початку ХХІ ст., на прикладах об’єктів архітектури, скульптури, живопису, монументально-декоративного мистецтва.
Обґрунтована доцільність узагальнення особливостей синтезу мистецтв на основі соціально-політичних, історичних подій з метою популяризації культурної спадщини.
Особлива увага дослідження присвячена синтезу мистецтв модерну, який існував як миттєвий прояв загальної історії, приваблював велику увагу науковців, що відслідковується, навіть, за назвами цього стилю в Україні: «чистий модерн», «стилізаторський», «раціоналістичний», «український архітектурний стиль», «Український архітектурний модерн».
У період радянської архітектури особливої уваги та зацікавленості потребує час, який називають «часом революційної романтики», ідеологічної монументальної пропаганди, що проходив на основі модернізації стилів та проявлявся у функціоналізмі. Не зважаючи на мету показу вигаданого багатства, митці постійно намагались наблизитись до відтворення українських національних традицій, особливо, у післявоєнний період, коли вдало поєднано традиції суто українського неокласицизму, українського бароко та народного зодчества. Розгляд образності, функціональності завжди був поряд з виявленням декору інтер’єрів у скульптурі, пластиці металу, монументально-декоративних панно.
Сучасні часи незалежності пов’язані з розумінням фундаментальних соціально-політичних завдань в архітектурі при впровадження нових стилістичних ідей синтезу мистецтв, що значною мірою слугує відродженню престижу професії.
Відмічена значна кількість наукових та практичних праць, які є підґрунтям для даного та подальшого дослідження проявів синтезу мистецтв у сучасній архітектурі.
Посилання
Криворучко О. Сучасна архітектура: Термінологічний словник. / О. Криворучко /. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2008. – 136 с.
Архитектура Советской Украины / В.П. Дахно, С.К. Килессо, Н.С. Коломиец и др. – К.: Будивэльнык, 1986. – 160 с.
Історія архітектури: в 3 ч.: навч. посіб. для студ. архітектур. спец. вищ. навч. закл. Ч. 3: Сучасна світова архітектура (творчість майстрів)/ М. С. Авдєєва, Н. Ю. Авдєєва, В. І. Васильченко, І.О. Солярська. –К.: Освіта України, 2012.–300 с. (З Грифом МОН України. Лист№ 1/11-12233 від 29.12. 10 р.)
История советской архитектуры (1917-1954) / под общей редакцией Н. П. Былинкина, А. В. Рябушина. – М.: Стройиздат, 1985. – 256 с.
Історія української архітектури / Ю.С. Асєєв, В.В. Вечерський, О.М. Годованюк та ін.; за ред. В.І. Тимофієнка. - К.: Техніка, 2003. – 472 с.: іл. – Бібліогр.: с. 457 - 459.
Синтез мистецтв: Навч. посібник/ Чернявський В. Г., Кузнецова І. О., Кара-Васильєва Т.В., Чегусова З.А – К.: НАУ, 2012. – 320 с.: іл .
Какой была и какой стала ВДНГ Украины [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://bigkiev.com.ua/kakoj-byla-i-kakoj-stala-vdnh-ukrainy/
Авдєєва М.С. Національні традиції з використанням синтезу мистецтв при формуванні житлового середовища за Чорнобильською будівельною програмою / Авдєєва М.С. // зб. тез. Архітектура та екологія: Матеріали VІІІ Міжнародної наук.-практ. конф. (м.Київ, 31жовтня-1 листопада 2016року). – К: «ЦП КОМПРИНТ», 2016. - С. 13-15.
Авдєєва М.С. Синтез мистецтв в архітектурі минулого / М. С. Авдєєва// Проблеми розвитку міського середовища: Наук.-техн. збірник.– К.: «ЦП КОМПРИНТ», 2019. – Вип. 1 (22). – С 3-15.
Авдєєва М.С. Синтез мистецтв в архітектурі України / Авдєєва М.С. // Проблеми розвитку міського середовища: Наук.-техн. збірник / – К: «ЦП КОМПРИНТ», 2019. – Вип. 1 (23). – С. 3-12.
Авдєєва М.С. Синтез мистецтв як втілення національних традицій в архітектуру повоєнних років / М. С/ Авдєєва. //Міське середовище – ХХІ ст. Архітектура. Будівництво. Дизайн: Тези доповідей ІІІ Міжнародного науково-практичного конгресу, 14-16 березня 2018 р. – К: «ЦП КОМПРИНТ», 2018. – С. 113-114.
Антощук Т.І. Еволюція семантичних ознак архітектурних форм українського романтизму (кінця ХІХ-попатку ХХ ст.): автореферат дис. на здобуття наук. ступеня к.арх.: спец. 18.00.01 «Теорія архітектури, реставрація пам’яток» / Т. І. Антощук – Харків, 2018, – 21 с.
Зиміна С.Б. Стилі інтер’єру /С.Б. Зиміна. – К.: Довіра, 2018. – 360 с.
Репин Ю.Г. Уникальное и ординарное в архитектуре / Ю.Г. Репин. – К.: «ФЕНИКС», 2007. - 176 с.: илл.- Библиография.
Современная советская архитектура. Под ред. Н.П. Былинкина. – М.: Стройиздат, 1985. - 224 с.
Тимофієнко В.І. Архітектура і монументальне мистецтво. Терміни та поняття / В.І. Тимофієнко. – К.: Академія мистецтв України, 2002. – 378 с.
Фотоальбом «Литовченко» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://pripyat-city.ru/books/235-fotoalbom-litovchenko.html
Трошкіна О.А. Семантика представницької архітектури / Монографія. – К: «ЦП КОМПРИНТ», 2011. – 170 с.
Чепелик В.В. Український архітектурний модерн / упорядник З. В. Мойсеєнко – Чепелик. – К.: КНУБА, 2000. – 378 с.; іл.
Ясиевич В.Е. Архитектура Украины на рубеже ХІХ-ХХ веков / В.Е. Ясиевич. – К.: Будивэльнык, 1988. – 184 с.
References
Kryvoruchko O. (2008). Suchasna arkhitektura: Terminolohichnyi slovnyk. [Modern architecture: a Glossary of terms].136. (in Ukrainian).
Dakhno V.P., Kylesso S.K.,KolomyetsN.S., (1986). Arkhytektura Sovetskoi Ukrayny. [Architecture of SovietUkraine]. 160. (in Ukrainian).
Avdieieva M.S., Avdieieva N.Iu., Vasylchenko V.I., Soliarska I.O. (2012). Istoriia arkhitektury: v 3 ch.: navch. posib. dlia stud. arkhitektur. spets. vyshch. navch. zakl.Ch.3: Suchasna svitova arkhitektura (tvorchist maistriv) [History of Architecture: 3 volumes in: for students of architectural specialties of higher educational institutions. Vol. 3: Contemporary world architecture (the works of masters)]. 300. (in Ukrainian).
Bylynkyna N.P., Kalmykova V.N., Riabushyna A.V., Serheeva H.V. (1985). Ystoryia sovetskoi arkhytektury (1917-1954) [The history of Soviet Architecture (1917-1954)]. 256. (in Russian).
Asieiev Yu.S., Vecherskyi V.V., Hodovaniuk O.M., (2003). Istoriia ukrainskoi arkhitektury. [The history of Ukrainian architecture]. 472. (in Ukrainian).
Cherniavskyi V.H., Kuznetsova I.O., Kara-Vasylieva T.V., Chehusova Z.A. (2012). Syntez mystetstv: Navch. posibnyk. [The Synthesis of the Arts: Studies. manual]. 320.
Kakoi byla y kakoi stala VDNH Ukrayny [What was and what became VDNG of Ukraine]. (in Russian). URL: https://bigkiev.com.ua/kakoj-byla-i-kakoj-stala-vdnh-ukrainy/
Avdieieva M.S. (2016). Natsionalni tradytsii z vykorystanniam syntezu mystetstv pry formuvanni zhytlovoho seredovyshcha za Chornobylskoiu budivelnoiu prohramoiu [National traditions with the use of art synthesis in the formation of the living environment according to the Chornobyl construction program] Arkhitektura ta ekolohiia: Materialy VIII Mizhnarodnoi nauk. 13-15. (in Ukrainian).
Avdieieva M.S. (2019). Syntez mystetstv v arkhitekturi mynuloho [Synthesis of Arts in the Architecture of the Past] Problemy rozvytku miskoho seredovyshcha. 1 (22), 3-15. (in Ukrainian).
Avdieieva M.S. (2019) Syntez mystetstv v arkhitekturi Ukrainy [Synthesis of Arts in the Architecture of Ukraine] Problemy rozvytku miskoho seredovyshcha 2 (23), 3-12. (in Ukrainian).
Avdieieva M.S. (2018) Syntez mystetstv yak vtilennia natsionalnykh tradytsii v arkhitekturu povoiennykh rokiv [Synthesis of arts as the embodiment of national traditions in the architecture of the postwar years]. 113-114. (in Ukrainian).
Antoshchuk T.I. (2018). Evoliutsiia semantychnykh oznak arkhitekturnykh form ukrainskoho romantyzmu (kintsia ХІХ-poсhatku ХХ st.) [Antoshchuk T.I. Evolution of the Semantic Characteristics of Architectural Forms of the Ukrainian Romanticism (the end of XIX- XX centuries)]. Avtoref. dys. kand. arkh. 21. (in Ukrainian).
Zymina S.B. (2018). Styli interieru [Styles of Interior]. 360. (in Ukrainian).
Repyn Yu.H. (2007) Unykalnoe y ordynarnoe v arkhytekture [Unique and ordinary in architecture]. 176. (in Russian).
Bylynkyna N.P. (1985). Sovremennaia sovetskaia arkhytektura. [Modern Soviet Architecture]. 224. (in Russian).
Tymofiienko V.I. (2002). Arkhitektura i monumentalne mystetstvo. Terminy ta poniattia [Architecture and Monumental Art. Terms and Concepts]. 378. (in Ukrainian).
Fotoalbom «Lytovchenko» [Litovchenko Photo Album] (in Ukrainian). URL: https://pripyat-city.ru/books/235-fotoalbom-litovchenko.html
Troshkina O.A. (2011) Semantyka predstavnytskoi arkhitektury [Semantics of
Representative Architecture]. 170. (in Ukrainian).
Moiseienko Z.V.. Chepelyk V.V. (2000). Ukrainskyi arkhitekturnyi modern [Ukrainian Architectural Modern]. 378. (in Ukrainian).
Yasyevych V.E. (1988) Arkhytektura Ukrayny na rubezhe KhIKh-KhKh vekov [Architecture of Ukraine at the Turn of the Nineteenth and Twentieth Centuries]. 184. (in Russian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Maryna Avdieieva, Nataliіa Avdieieva
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).