РЕЙКОВИЙ ТРАНСПОРТ ЯК ФАКТОР УРБАНІСТИЧНОГО РОЗВИТКУ ОДЕСИ. ІСТОРІЯ ТА ФУНКЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2025.73.323-334Ключові слова:
Одеса, порт, залізниця, транспортне сполучення, міський транспорт, трамвайна мережа, пасажиропотік, урбаністичний розвиток, масова забудова, транспортний каркас, житлові масивиАнотація
У статті досліджується історія формування та розвитку громадського транспорту міста Одеси з середини ХІХ до початку XX століття. Основну увагу приділено залізничній інфраструктурі, появі та поширенню кінного, парового та електричного трамваїв, а також фунікулера як елементів, що суттєво вплинули на трансформацію міського середовища. Аналізуються ключові етапи впровадження та модернізації транспортних засобів, які стали рушієм зміни просторової організації міста, стимулювали урбанізацію та сприяли соціально-економічному розвитку.
Розглянуто, як розвиток трамвайної мережі безпосередньо вплинув на формування нових житлових районів, таких як Черемушки, Таїрова та селище Котовського. Визначено основні типи впливу громадського транспорту на структуру міського простору: активізація забудови нових територій, зростання транспортної доступності, подолання просторової ізольованості окремих районів, покращення зв’язків між центром і периферією, а також підвищення соціальної мобільності мешканців.
Особливу увагу приділено аналізу історичних джерел, обробці картографічних матеріалів і архівних документів, що дозволяє простежити еволюцію транспортної інфраструктури як важливого чинника у становленні Одеси як одного з провідних транспортних, торговельно-економічних і культурних центрів Півдня України. Стаття підкреслює значення комплексного міждисциплінарного підходу до вивчення історії міського транспорту в контексті його впливу на розвиток архітектурно-планувальної структури міста, соціального середовища та урбаністичних процесів загалом.
Посилання
Список літератури:
History of public transport in Odesa [Electronic resource] // Odesa Tourism. URL: https://en.tic.in.ua/history-public-transport/ (date of access: 24.04.2025).
Trams in Odesa [Electronic resource] // Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Odesa (date of access: 24.04.2025).
Жданов Д. В. Невигадані історії одеського трамвая. Одеса: Астропринт, 2024. 320 с.
Мироненко С. В., Венгер А. О. Дослідження транспортної структури міста Одеси. Автомобільний транспорт. 2017. № 41. С. 105–109. DOI: https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2017.41.0.105
Городские районы Одессы [Электронный ресурс]. Одесский сайт ODESSKIY.COM. URL: http://odesskiy.com/ulitsi-v-istorii-odessi/gorodskie-rajony-odessy.html (дата обращения: 24.04.2025).
Полтавець Д. Неручні, розвалюються, але рідні: як склалася доля одеських районів [Електронний ресурс] // Новини.LIVE. 1 вересня 2021. URL: https://odesa.novyny.live/neudobnye-razvalivaiushchiesia-no-rodnye-kak-slozhilas-sudba-odesskikh-raionov-11320.html (дата звернення: 24.04.2025).
Нешева А. Д., Павленко О. О., Касіяненко В. О. Модель екологізації транспортної складової інфраструктури міста // Вісник СумДУ. Серія «Економіка». 2018. № 4. С. 36–42. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2018.4-5 URL: https://visnyk.fem.sumdu.edu.ua/media/attachments/2020/03/04/5-36-42.pdf
Труніна І., Латишев К., Андрієнко М. Змістовно-дефінітивне навантаження поняття «інфраструктура» стосовно транспортного ринку // Економіка та суспільство. 2021. № 30. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-31
Эксперты Мирового банка изучили одесский транспорт: надо сокращать количество маршрутов и маршруток [Электронный ресурс] // Думская. 8 февраля 2018. URL: https://dumskaya.net/news/evropeyskiy-vzglyad-odesse-posovetovali-pereplan/ua/ (дата звернення: 17.05.2025).
References
Odesa Tourism Hub. (n.d.). History of public transport in Odesa. Retrieved April 2025, from https://en.tic.in.ua/history-public-transport/ (in English).
Trams in Odesa. (2025). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Odesa (in English).
Zhdanov, D. V. (2024). True stories of the Odesa tram. Astroprint. (in Ukrainian).
Myronenko, S., & Venger, A. (2017). Studying the transport structure of the city of Odessa. Automobile Transport, (41), 105-109. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2017.41.0.105 (in Ukrainian).
Urban districts of Odesa. (n.d.). Odesskiy.com. http://odesskiy.com/ulitsi-v-istorii-odessi/gorodskie-rajony-odessy.html (in Russian).
Poltavets, D. (2021, September 1). Uncomfortable, crumbling, but dear: How the fate of Odesa’s districts was shaped. Novyny.Live. https://odesa.novyny.live/neudobnye-razvalivaiushchiesia-no-rodnye-kak-slozhilas-sudba-odesskikh-raionov-11320.html (in Ukrainian).
Nesheva, A. D., Pavlenko, O. O., & Kasianenko, V. O. (2018). Model of greening the transport component of urban infrastructure. Visnyk of Sumy State University. Series “Economics”, (4), 36–42. https://doi.org/10.21272/1817-9215.2018.4-5 (in Ukrainian).
Trunina, I., Latyshev, K., & Andrienko, M. (2021). Content-definitive load of the concept of «infrastructure» in relation to the transport market. Economy and Society, (30). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-31 (in Ukrainian).
World Bank experts study Odesa transport and recommend reducing the number of routes and minibuses. (2018, February 8). Dumskaya. https://dumskaya.net/news/evropeyskiy-vzglyad-odesse-posovetovali-pereplan/ua/ (in Russian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Овсянкін Олександр Петрович

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).