ЗАСАДИ АКТИВНИХ ТА ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ В АРХІТЕКТУРНІЙ ОСВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2077-3455.2025.73.20-28Ключові слова:
архітектурна освіта, активні та інтерактивні методи навчання, реформування освітиАнотація
Сучасному архітектору необхідно вміти створювати об’єкти, які мають не тільки функціональні властивості, а й несуть в собі рефлексію щодо процесів навколо та бачення розвитку в подальшому. Це потребує аналізу та аналітичної роботи, часто колективної співпраці з колегами, суміжними фахівцями й особами, що впливають на хід роботи та кінцеве рішення. Також важливим стає вміння донести свою думку, фахово обґрунтувати рішення та захистити свою пропозицію. Отримання навичок рішення складних, багатоаспектних задач, комунікації в процесі роботи та презентації результатів повинно відбуватись ще в процесі навчання. Існуючі архітектурні школи часто мають в собі застарілі радянські риси в методиках викладання, які зараз не відповідають запиту професії. Необхідно розглянути освітню модель в цілому та реформувати не тільки освітні програми, а й переглянути то, яким чином відбувається навчання – методи навчання. По особливостям взаємодії учасників між собою, з інформацією та з об’єктом вивчення методи поділяють на пасивні, активні та інтерактивні. Вища школа в Україні особливо зараз потребує впровадження активних та інтерактивних методів навчання, як тих, що формують у здобувача важливі в сучасному світі навички. Це відповідає не тільки запиту професійної діяльності, доведено українськими та світовими педагогами-науковцями, а й відповідає вимогам щодо цілей реформування освіти відповідно Європейських стандартів. В архітектурній освіті особливої уваги заслуговує дисципліна «Архітектурне проєктування» та інтерактивні методи навчання в ній. Аналіз практики закордонних архітектурних шкіл доводить прогресивність такого навчання з точки зору розвитку аналітичного, дослідницького, комунікативного досвіду, вивчення та використання сучасних інноваційних освітніх технологій.
Посилання
Список літератури
Кабінет Міністрів України. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки: розпорядження від 23.02.2022 № 286-р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (дата звернення: 20.05.2025).
Кіндзерський Ю. Повоєнне відновлення промисловості України: виклики та особливості політики. Економічний аналіз, 2022. Т. 32, № 2. С. 101–117. DOI: http://dx.doi.org/10.35774/econa2022.02.101
Інтелектуалізація соціально-економічного розвитку України в перспективі післявоєнного відновлення: монографія / за наук. ред. О.В. Ольшанської, А.А. Олешко, З.Я. Шацької. Київ: КНУТД, 2022. 340 с. ISBN 978-617-7763-05-4. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/20381/1/Intel_mono_2022.pdf
Ягупов В. В. Педагогіка: навч. посіб. Київ: Либідь, 2002. 560 с.
Мартиненко С.М., Хоружа Л.Л. Загальна педагогіка: навч. посіб. Київ: МАУП, 2002. 176 с. ISBN 966-608-172-5.
Ващенко Г. Г. Загальні методи навчання: підручник для педвузів. Харків: Державне Видавництво України, 1928. 232 с. URL: https://pmu.in.ua/download/ващенко-г-г-загальні-методи-навчання-п/ (дата звернення: 20.05.2025).
Башкір О. І. Активні й інтерактивні методи навчання у вищій школі // Педагогіка та психологія. 2018. Вип. 60. С. 33–44. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2018_60_6 (дата звернення: 20.05.2025).
Хома Т. В. Активні методи навчання в педагогіці вищої школи // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. Вип. 69, Т. 3. С. 149–152. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-3.30
Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посіб. / за ред. О. І. Пометун. Київ : Видавництво А.С.К., 2004. 192 с.
Dale E. Audiovisual methods in teaching. 3rd ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1969. 719 p. URL: https://ocw.metu.edu.tr/file.php/118/dale_audio-visual_20methods_20in_20teaching_1_.pdf (дата звернення: 20.05.2025).
Активізація навчального процесу у сучасній вищій школі: метод. огляд / уклад. Л.А. Якимова. Київ: ДП «Вид. дім «Персонал», 2010. 32 с.
Бірілло І.В. Інноваційні освітні технології у навчальному процесі вищих навчальних закладів архітектурно-дизайнерського профілю // Теорія та практика дизайну. 2014. Вип. 6. С. 12–21. DOI: https://doi.org/10.18372/2415-8151.6.9959
Hettithanthri U., Hansen P. Design studio practice in the context of architectural education: a narrative literature review // International Journal of Technology and Design Education. 2022. Vol. 32. P. 2343–2364. DOI: https://doi.org/10.1007/s10798-021-09694-2
References
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2022, February 23). On approval of the Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2022–2032 (Order No. 286-r). Verkhovna Rada of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (in Ukrainian).
Kindzerskyi, Y. (2022). Postwar recovery of Ukraine's industry: Challenges and features of policy. Ekonomichnyy analiz [Economic Analysis], 32(2), 101–117. http://dx.doi.org/10.35774/econa2022.02.101 (in Ukrainian).
Olshanska, O.V., Oleshko, A.A., Shatska, Z.Ya. (Eds.). (2022). Intellectualization of socio-economic development of Ukraine in the perspective of postwar recovery [Monograph]. Kyiv National University of Technologies and Design. ISBN 978-617-7763-05-4. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/20381/1/Intel_mono_2022.pdf (in Ukrainian).
Yahupov, V. V. (2002). Pedagogy [Textbook]. Lybid. (in Ukrainian).
Martynenko, S. M., Khoruzha, L. L. (2002). General pedagogy: Textbook. MAUP. ISBN 966-608-172-5. (in Ukrainian).
Vashchenko, H. H. (1928). General methods of teaching: Textbook for teacher-training institutes. State Publishing House of Ukraine. Retrieved May 20, 2025, from https://pmu.in.ua/download/ващенко-г-г-загальні-методи-навчання-п/ (in Ukrainian).
Bashkir, O. I. (2018). Active and interactive teaching methods in higher education. Pedagogy and Psychology, (60), 33–44. Retrieved May 20, 2025, from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2018_60_6 (in Ukrainian).
Khoma, T. V. (2020). Active methods of teaching in pedagogy of higher education. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, (69, Vol. 3), 149–152. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-3.30 (in Ukrainian).
Pometun, O. I., Pyrozhenko, L. V. (2004). Modern lesson. Interactive learning technologies. Kyiv: Vydavnytstvo A.S.K. (in Ukrainian).
Dale, E. (1969). Audiovisual methods in teaching (3rd ed.). Holt, Rinehart and Winston. https://ocw.metu.edu.tr/file.php/118/dale_audio-visual_20methods_20in_20teaching_1_.pdf (in English).
Yakymova, L. A. (Comp.). (2010). Activation of the educational process in modern higher education: Methodological review. DP "Vydavnychyi dim «Personal»". (in Ukrainian).
Birillo, I. (2014). Innovative educational techniques in high educational process. Theory and Practice of Design, (6), 12–21. https://doi.org/10.18372/2415-8151.6.9959 (in Ukrainian).
Hettithanthri, U., Hansen, P. (2022). Design studio practice in the context of architectural education: A narrative literature review. International Journal of Technology and Design Education, 32(6), 2343–2364. https://doi.org/10.1007/s10798-021-09694-2 (in English).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Бадюл Марія Геннадіївна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).