ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІ АРХІТЕКТУРНІ РІШЕННЯ ШКІЛЬНИХ БУДІВЕЛЬ ІРАНУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Алі Емаміанфар Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-2729-3590
  • Юлія Третяк Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-7537-5929
  • Раддаміла Косаревська Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0003-1076-0364

DOI:

https://doi.org/10.32347/2077-3455.2025.72.329-345

Ключові слова:

шкільна архітектура, енергоефективність, архітектурні рішення, Іран, сонячні панелі, вітрові турбіни, внутрішній двір, кліматична адаптація, освітній простір

Анотація

У статті досліджено архітектурні рішення, спрямовані на підвищення енергоефективності шкільних будівель Ірану XXI ст. в контексті кліматичної різноманітності країни. Проаналізовано приклади сучасних шкільних комплексів, зокрема в регіонах Шираза та Чабахара, з урахуванням застосування пасивних архітектурних прийомів та інноваційних технологій, таких як сонячні панелі, вітрогенератори, системи збору дощової води. Окрему увагу приділено архітектурно-просторовій організації навчальних закладів, інтеграції природного освітлення, вентиляції та озеленення як важливих факторів створення енергоефективного середовища. Висвітлено проблематику відсутності системного підходу до енергоефективного проєктування в існуючій практиці, попри наявність значного потенціалу використання відновлюваних джерел енергії в освітній інфраструктурі Ірану.

Біографії авторів

Алі Емаміанфар, Київський національний університет будівництва і архітектури

Доктор філософії зі спеціальності 18.00.02 «Архітектура будівель та споруд», доцент кафедри дизайну Київського національного університету будівництва і архітектури

Юлія Третяк, Київський національний університет будівництва і архітектури

Доктор архітектури, професор, завідувач кафедри дизайну Київського національного університету будівництва і архітектури

Раддаміла Косаревська, Київський національний університет будівництва і архітектури

Кандидат архітектури, доцент, доцент кафедри дизайну Київського національного університету будівництва і архітектури

Посилання

Список літератури

Зареазаде Мегрізі Д. Управління та сталий розвиток у школах. Тегеран: Зарневешт, 1403 [2024]. 110 с. ISBN 978-622-380-359-8. URL: https://www.gisoom.com/book/44880884/کتاب-مدیریت-و-توسعه-پایدار-در-مدارس (дата звернення: 20.04.2025) [перською].

Резаян Н. Зелені школи. Тегеран: Фарзанеган-е Данешгах, 1402 [2023]. 108 с. ISBN 978-622-583-261-9. URL: https://www.gisoom.com/book/44839455/کتاب-مدارس-سبز (дата звернення: 21.04.2025) [перською].

Початкова жіноча школа «Мер і Данеш» (Шираз) [Електронний ресурс] // Mehr-Danesh: офіційний вебсайт. URL: https://mehr-danesh.ir/elementary%20School/dabestan.aspx (дата звернення: 22.04.2025) [перською].

Мехр С. М., Маджиді В. Визначення критеріїв архітектурного проєктування шкіл на основі теорії субстанційного руху Мулли Садра як чинника формування ідентичності людини (на прикладі п’яти сучасних шкіл Ірану) // Дослідження фундаментальних наук про людину / Fundamental Research in the Humanities (تحقيقات بنيادين علوم انساني). 1401 [2022]. №27. С.101–132. URL: https://ecc.isc.ac/showJournal/39676/270072/3429606 (дата звернення: 23.04.2025). [перською з англійською анотацією].

Катемірі М. Дошкільний навчальний заклад Медичного університету Шираза [Електронний ресурс] // AOApedia: освітньо-дослідницький портал. 01.12.2018. URL: https://aoapedia.ir/پیش-دبستانی-علوم-پزشکی-شیراز (дата звернення: 24.04.2025) [перською].

Початкова школа Джедгал [Електронний ресурс] // CAOI: Центр архітектурної документації Ірану. Останнє оновлення: 19.02.2022. URL: https://www.caoi.ir/fa/projects/item/1678-مدرسه-ابتدایی-جدگال-چابهار-اداره-معماری-داز-آرش-علی-آبادی.html (дата звернення: 25.04.2025) [перською].

Особлива архітектура іранської школи (початкова школа Джедгал, Систан і Белуджистан) [Електронний ресурс] // FarsNews: інформаційне агентство. 06.06.2022. URL: https://farsnews.ir/FarsNews/1654512419000627915/معماری-ویژه-یک-مدرسه-ایرانی (дата звернення: 26.04.2025) [перською].

Комплексний посібник з ремонту та обслуговування сонячних панелей [Електронний ресурс] // Dadmann: офіційний сайт. URL: https://dadmann.com/مقالات/راهنمای-تعمیر-نگهداری-پنل-خورشیدی-solar-panel-maintenan (дата звернення: 27.04.2025) [перською].

Churchill Academy School [Електронний ресурс] // Solarsense UK: офіційний сайт. URL: https://www.solarsense-uk.com/casestudies/churchill-academy/ (дата звернення: 27.04.2025) [англійською].

Facilities & Operations: Solar Panels. [Електронний ресурс] // Libertyville School District 70: офіційний вебсайт. URL: https://www.d70schools.org/departments/finance-operations/facilities (дата звернення: 28.04.2025) [англійською].

Slabbekoorn A. Working on solar powered education in the Netherlands. [Електронний ресурс] // Panorama Solutions: офіційний вебсайт. Останнє оновлення: 11.11.2022. URL: https://panorama.solutions/en/solution/working-solar-powered-education-netherlands/ (дата звернення: 29.04.2025) [англійською].

Метод виготовлення сонячної панелі [Електронний ресурс] // Sunan.ir: офіційний вебсайт. URL: https://sunan.ir/Content/Item/62/how-to-work-solar-panels/ (дата звернення: 29.04.2025) [перською].

Мамандзаде М. Що таке сонячна панель Solar? Розмова з директором компанії Rojan Sanat Boukan [Електронний ресурс] // Peace Mark: офіційний сайт. 23.10.2021. URL: https://www.peace-mark.org/conversation/126-15/ (дата звернення: 30.04.2025) [перською].

Castellani F., Astolfi D., Peppoloni M., Natili F., Buttà D., Hirschl A. Experimental Vibration Analysis of a Small Scale Vertical Wind Energy System for Residential Use. Machines, 2019, 7(2), 35. https://doi.org/10.3390/machines7020035 [англійською].

Oklahoma Medical Research Foundation (OMRF): Wind and Solar PV Design and Engineering. Phase II [Електронний ресурс] / Submitted to Perkins+Will. 2009. 29 p. URL: https://www.energime.com/downloads/OMRFphase2.1.pdf (дата звернення: 02.05.2025) [англійською].

Lo Faro R. Hercules firma l’eolico per la casa. [Електронний ресурс] // VilleGiardini: вебсайт. 19.12.2016. URL: https://www.villegiardini.it/hercules-firma-eolico-la-casa/ (дата звернення: 03.05.2025) [італійською].

FH 5KW–30KW vertical wind turbine generator. [Електронний ресурс] // FlytPower: офіційний сайт. URL: https://www.flytpower.com/fh-5kw-30kw-vertical-wind-turbine-generator-product/ (дата звернення: 04.05.2025) [англійською].

A 3D printed wind turbine – Part 1 – Two years on the fence. [Електронний ресурс]. 23.03.2016. URL: https://kansascitykitcompany.com/explorations-and-speculation/wind-turbine-part-1 (дата звернення: 04.05.2025). [англійською].

Соуза Е. Поради щодо використання дощової води в архітектурних проєктах [Електронний ресурс] // Sabat Arch: вебсайт. 08.06.2020. URL: https://sabatarch.com/2020/06/08/tips-of-using-rain-water-in-architecture/ (дата звернення: 05.05.2025) [перською].

Delhi makes rainwater harvesting systems for schools and colleges compulsory. [Електронний ресурс] // Smart City: вебсайт. 16.11.2017. URL: https://smartcity.eletsonline.com/rainwater-harvesting-systems-for-schools-and-colleges (дата звернення: 06.05.2025) [англійською].

References

Zāreʿzādeh Mehrīzī, D. (2024). Modīriyyat va toseʿeh-ye pāydār dar madāres (Sustainable management and development in schools). Tehran: Zarnevesht. ISBN 978-622-380-359-8. Retrieved April 20, 2025, from https://www.gisoom.com/book/44880884/کتاب-مدیریت-و-توسعه-پایدار-در-مدارس (in Persian).

Rezāyān, N. (2023). Madāres-e sabz (Green schools). Tehran: Farzanegān-e Dāneshgāh. ISBN 978-622-583-261-9. Retrieved April 21, 2025, from https://www.gisoom.com/book/44839455/کتاب-مدارس-سبز (in Persian).

Mehr-Dānesh. (n.d.). Dabestān-e dokhtarāneh-ye Mehr o Dānesh (Shīrāz) (Elementary girls’ school “Mehr o Danesh” (Shiraz)). Retrieved April 22, 2025, from https://mehr-danesh.ir/elementary%20School/dabestan.aspx (in Persian).

Mehr, S. M., & Majidi, V. (2022). Shenāsāyi meyārhā-ye tarāhi-ye meʿmāri-ye madreseh mobtani bar nazariye-ye harekat-e jawhari-ye Mulla Sadra be masābeh-ye āmel-e moʾassar dar sheklgiri-ye hoviyat-e ensān (barrasi-ye panj nemuneh az madāres-e moʿāser dar Iran) [Identifying school architectural design criteria based on Mulla Sadra's theory of substantial motion as an effective factor in the formation of human identity (a case study of five contemporary schools in Iran)]. Tahqiqat-e Bonyadini-ye Oloum-e Ensani, 27, 101–132. Retrieved April 23, 2025, from https://ecc.isc.ac/showJournal/39676/270072/3429606 (in Persian).

Ghatemiri, M. (2018, December 1). Pish dabestāni-ye oloum-e pezeshki-ye Shiraz [Preschool of Shiraz University of Medical Sciences]. AOApedia. Retrieved April 24, 2025, from https://aoapedia.ir/پیش-دبستانی-علوم-پزشکی-شیراز (in Persian).

CAOI. (2022, February 19). Madrese-ye ebtedāyi-ye Jedgāl [Jedgal Primary School]. Retrieved April 25, 2025, from https://www.caoi.ir/fa/projects/item/1678-مدرسه-ابتدایی-جدگال-چابهار-اداره-معماری-داز-آرش-علی-آبادی.html (in Persian).

FarsNews. (2022, June 6). Meʿmāri-ye vizheh-ye yek madreseh-e Irāni [Special architecture of an Iranian school]. Retrieved April 26, 2025, from https://farsnews.ir/FarsNews/1654512419000627915/معماری-ویژه-یک-مدرسه-ایرانی (in Persian).

Dadmann. (n.d.). Rāhnamā-ye jāmeʿ-e taʿmir va negahdāri-ye panelhā-ye khorshidi [Comprehensive guide to repair and maintenance of solar panels]. Retrieved April 27, 2025, from https://dadmann.com/مقالات/راهنمای-تعمیر-نگهداری-پنل-خورشیدی-solar-panel-maintenan (in Persian).

Solarsense UK. (n.d.). Churchill Academy School. Retrieved April 22, 2025, from https://www.solarsense-uk.com/casestudies/churchill-academy/ (in English).

Libertyville School District 70. (n.d.). Facilities & Operations: Solar Panels. Retrieved April 28, 2025, from https://www.d70schools.org/departments/finance-operations/facilities (in English)

Slabbekoorn, A. (2022, November 11). Working on solar powered education in the Netherlands. Panorama Solutions. Retrieved April 29, 2025, from https://panorama.solutions/en/solution/working-solar-powered-education-netherlands (in English).

Sunan.ir. (n.d.). How to work solar panels. Retrieved April 29, 2025, from https://sunan.ir/Content/Item/62/how-to-work-solar-panels/ (in Persian).

Mamandzadeh, M. (2021, October 23). Panelhā-ye khorshidi solar chist? Goftogu-ye Mohammad Mamandzadeh bā modir-e sherkat-e Rojan Sanat Boukan [What is a solar panel? Interview with the director of Rojan Sanat Boukan]. Peace Mark. Retrieved April 30, 2025, from https://www.peace-mark.org/conversation/126-15/ (in Persian).

Castellani, F., Astolfi, D., Peppoloni, M., Natili, F., Buttà, D., & Hirschl, A. (2019). Experimental Vibration Analysis of a Small Scale Vertical Wind Energy System for Residential Use. Machines, 7(2), 35. https://doi.org/10.3390/machines7020035 (in English).

Synergy California L.P. (2009). Oklahoma Medical Research Foundation (OMRF): Wind and Solar PV design and engineering. Phase II. Submitted to Perkins+Will. Retrieved May 02, 2025, from https://www.energime.com/downloads/OMRFphase2.1.pdf (in English).

Lo Faro, R. (2016, December 19). Hercules firma l’eolico per la casa [Hercules signs wind power for the home]. VilleGiardini. Retrieved May 03, 2025, from https://www.villegiardini.it/hercules-firma-eolico-la-casa/ (in Italian).

FlytPower. (n.d.). FH 5KW–30KW vertical wind turbine generator. Retrieved May 04, 2025, from https://www.flytpower.com/fh-5kw-30kw-vertical-wind-turbine-generator-product/ (in English).

Kansas City Kit Company. (2016, March 23). A 3D printed wind turbine – Part 1 – Two years on the fence. Retrieved May 04, 2025, from https://kansascitykitcompany.com/explorations-and-speculation/wind-turbine-part-1 (in English).

Souza, E. (2020, June 8). Nokāti dar mored-e estefādeh az āb-e bārān dar projhehā-ye meʿmāri [Tips on using rainwater in architectural projects]. Sabat Arch. Retrieved May 05, 2025, from https://sabatarch.com/2020/06/08/tips-of-using-rain-water-in-architecture/ (in Persian).

Elets News Network. (2017, November 16). Delhi makes rainwater harvesting systems for schools and colleges compulsory. Smart City. Retrieved May 06, 2025, from https://smartcity.eletsonline.com/rainwater-harvesting-systems-for-schools-and-colleges/ (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Емаміанфар, А., Третяк, Ю., & Косаревська, Р. (2025). ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІ АРХІТЕКТУРНІ РІШЕННЯ ШКІЛЬНИХ БУДІВЕЛЬ ІРАНУ ХХІ СТОЛІТТЯ. Сучасні проблеми Архітектури та Містобудування, (72), 329–345. https://doi.org/10.32347/2077-3455.2025.72.329-345

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА БУДІВЕЛЬ І СПОРУД